Monday 14 October 2013

Seorang Ibu Ditahan Gaji Oleh Majikan Yang Tidak Berhati Perut Gara Gara Mengadu Harga Makanan Di Kantin Mahal


Di mimos yg berkuasa sebenarnya Raj bukannya Wahab. Wahab ni kena cucuk hidung dgn Raj.......Wahab ni boneka aje.
13 October 2013 11:03

Hasil dari artikel kelmarin (KLIK DISINI)  saya dapati banyak komen yang berkaitan dengan MIMOS Sdn Bhd sebuah syarikat penuh milik kerajaan. Komen diatas adalah salah satu komen yang menarik untuk saya panjangkan kerana apa yang saya maksudkan semalam adalah benar bahawa MIMOS kini bukan lagi menjadi milik orang Melayu sebaliknya telah di jadikan markas untuk seorang India yang mengawal serba serbi didalam MIMOS.

Ala itu Dato masa di Motorola pon haprak... orang kiri dan kanan, cina dan india....tak mahu naikkan melayu. Sombong nak mampus!! Ada orang Melayu bagus tak mahu naikkan kerana dia seorang perempuan.

Kat Motorola tempat legacy Dato sudah jadi Tamil Street... dalam sekelip mata... kisah apa? Janji sendiri bangsa pon mahu naik...Masa Dato dulu macam-macam alasan....

Tak usah bangga la jadi orang kuat UMNO!!! Puih...!! Jadi orang UMNO untuk kepentingan diri sendiri. 
12 October 2013 20:59

Komen yang kedua ini menjelaskan lebih gambaran sebenar apa yang berlaku di dalam MIMOS kerana cakap cakap oleh pekerja Melayu yang ditindas oleh pihak atasan merupakan satu kebenaran apabila seorang India yang dilihat menguasai MIMOS sehinggakan Ketua Mimos sendiri gagal untuk membela nasib pekerja Melayu didalam MIMOS.

Rasanya saya tahu siapa nama perempuan melayu yang teraniaya ni..NORMATAKSIAH ISMAIL..
Betulkan saya kalau salah orang atau salah cerita 
12 October 2013 20:46

Komen ketiga ini menyebut satu nama yang merupakan seorang pekerja Melayu di Mimos. Maklumat yang diperolehi mengesahkan bahawa Wanita ini telah diberikan surat amaran atas tindakannya yang mengadu ketidak puashatian Cafetaria yang menjual makanan di Mimos meletakkan harga yang cukup mahal dan juga servis yang tidak berkualiti. Isu ini dapat dilihat di beberapa Facebook individu pekerja Mimos yang mana wanita ini telah ditekan tanpa belas ehsan oleh pihak Mimos.

Makluman yang diperolehi dari pekerja Melayu di Mimos menyatakan bahawa Ibu kepada seorang anak itu diberikan surat amaran, ditukarkan ke tempat lain dan paling tidak berhati perut apabila pihak Mimos menahan 2 minggu gaji Ibu seorang anak itu.

Untuk makluman mangsa Wanita Melayu Ibu kepada seorang anak ini telah bekerja di Mimos sejak tahun 1997 lagi. Gaji yang diperolehi oleh wanita Melayu yang ditindas itu hanyalah berjumlah RM1,457 sahaja dengan berhadapan harga yang mahal di Cafetaria milik Mimos.

Mungkin ramai tidak mengetahui bahawa Cafetaria di Mimos merupakan satu Cafetraria yang sepatutnya adalah jauh lebih murah berbanding Cafetaria di tempat lain kerana.

a) Bil Elektrik Percuma (Ditanggung MIMOS)
b) Bil Air Percuma (Ditanggung MIMOS)
c) Pingan Mangkuk (Disediakan MIMOS)
d) Peralatan Di Cafetaria (Semuanya Ditanggung MIMOS)

Bagaimana sebuah Cafetraia yang semuanya ditanggung oleh pihak Majikan iaitu MIMOS menjual makanan yang lebih mahal daripada kedai makan diluar?

Akibat dari luahan Wanita Melayu pekerja Mimos itu di Facebooknya beliau kini mendapat tekanan dari pihak atasan pegawai Mimos. Adalah tidak adil dan tidak berhati perut sama sekali apabila pegawai atasan Mimos yang bergaji belasan dan puluhan ribu ringgit menindas pekerja bawahan yang hanya bergaji RM 1,457 sebulan.


Gambar diatas adalah gambar Cafetaria di dalam MIMOS sebelum pengubahsuaian. Laporan mengesahkan bahawa Kos pengubahsuaian terbaru Cafetaria milik Mimos itu mencecah 1 Juta Ringgit. Apa yang diubah suai sehingga mencecah RM 1 juta ringgit?

- Malay Rights


67 comments:

Anonymous said...

campak kelongkan je pempuan puak PR tu. makanan naik 3 posen pong heboh sedonia.

Anonymous said...

Jabatan Audit Negara dan SPRM ..buat ape ??..tidur keeer ...terdapat banyak penyelewengan yang perlu disiasat...

Anonymous said...

Ok lay, aku bagi lagi comment menarik. Quote daripada menteri kita :-


"Kalo makanan MIMOS mahal, jgn makan dalam MIMOS, pi beli kat luar pasal murah !!/ atau bawa makanan sendiri !!"


"Kalo rase gaji terlampau rendah, berhenti kerja, pi cari kerja lain yg memberi gaji lebih tinggi!!!"


"Kalo tak suka, keluar daripada MIMOS! kerja la kat NFC national fellot corporation ! "

Anonymous said...

Kami pekerja Melayu di MIMOS memang dah lama meluat dengan kepimpinan pegawai Melayu yang dilihat lebih mengutamakan keling dari India dan Sri Langka. Semua kerja yang sepatutnya melibatkan anak Melayu diberikan kepada Keling dan menyebabkan kami pekerja Melayu di Mimos seperti tunggul. Belum lagi bercakap soal duit yang digunakan oleh Keling Keling dalam MIMOS untuk rompak Kerajaan. Saya tidak tahu sama ada Dato Sri Najib mengetahui atau tidak pekara ini. Saya minta Tuan bawa isu MIMOS ini kepada pihak atasan.

maae said...

Kenapa macam ini ? Probe !

Anonymous said...

Memang tidak dinafikan sebenarnya MIMOS sekarang sudah lari daripada arah yg sebenarnya sebagai Research Institute.
HR MIMOS sekarang sudah tidak lagi menjaga kepentingan dan kebajikan pekerja.
Sebaliknya mereka akan mengambil tindakan yang keras kepada pekerja jika ada aduan-aduan yg bertentangan daripada policy Raj, CIO, pegawai kanan Datuk Wahab.
Semakin ramai penyelidik-penyelidik telah berhenti daripada MIMOS gara-gara orang Motorala sahaja yang diberikan keutamaan.
Datuk Wahab seperti menyerahkan tugas nya kepada CIO Raj dan tiada memainkan perananan di MIMOS.
Jadi saya setuju pihak Jabatan Perdana Menteri perlu datang sebagai independent party untuk menyiasat dan mengambil tindakan yang sewajarnya.

Anonymous said...

Tuan.. banyak lagi yang perlu du selidik.. Renovation For Life pun telah membuat seorang Melayu menjadi jutawan fakir... yg berwajib tolong check walaupun jutawan tersebut telah meninggalkan MIMOS.
Outsourcing staff dari negaara kulit gelap patut diberi perhatian yg mendalam... kenapa tak ada ke orang melayu yang cerdik pandai untuk memberi petkhidmatan untuk Malaysia ke... cuba check jutaan ringgit telah mengalir ke kroni2 yang membawa kulit gelap ke Malaysia (3 sekawan Man in Black Taukey Pendatang di MIMOS) ha ha walaupun sorang dah lari keluar dari MIMOS

Anonymous said...

Aku rasa benda2 ni berlaku atas kelemahan atau di beri imbuhan/terlibat sama pihak yang menguruskan perolehan syarikat.... kalau tak mcm benda2 ni boleh senang terlepas....

Anonymous said...

Depaa habaq kepala perolehan maii dari call centre...ha haa..sekarang dah jadi tuan direktor. Dulu langsung tak berpangkat

Anonymous said...

Mimos khas untuk org Penang ke? cuba periksa nama2 sykt dpt projek dan pembekal tenaga kerja.
Wahab buat bodoh dan asik guna nama org kuat umno tempat dia sendiri. penang masih kalah dan makin teruk kalah.bunyi mcm dah banyak bantu melayu tp sial.... Apa pun tak bantu Melayu

Anonymous said...

dengar cerita..kebanyakn bos melayu ni mengamalkan favoritism...kalu tak cium mulut ngan diaorang jangan harap la nak dapat apa2 kenaikan...jaga periuk sendiri aje.

Anonymous said...

"Kalo tak suka, keluar daripada MIMOS! kerja la kat NFC national fellot corporation ! "

Anonymous said...

mak bapak ko punya syarikat ke mimos tu...?

Anonymous said...

Saya antara seorang mangsa penindasan. Terpaksa berhenti, dan 2 tahun berjuang utk meneruskan kes ini di mahkamah industri. InsyaAllah, few months nanti perbicaraan penuh. Sebenarnya mereka itulah yg bersikap rasis dan menidakkan kebolehan dan kepakaran kita. Jadi yes man selamatlah periuk nasi. Melawan yg benarpun, terimalah akibatnya.

Anonymous said...

"MELAYU MUDAH LUPA" Ini sebenar apa yang terjadi di MIMOS. Ketuanan Melayu dah jadi ketuanan Keling.
Bro/Sis bukan lu sorang je yg berjuang utk hak.... ramai lagi staff MIMOS teranyia kat Mahkamah Industri
Ada ER utk membela nasib staff tapi perangai lagi macam pukimak terutama yang bernama BAHIYAH SAHAT... terlebih sudu dari kuah... kerja tak membodek tak sah

Anonymous said...

anol 16 October 2013 12:05,

kau terpaksa diberhentikan pasal? VSS ker low performer? atau pun ko letak jawatan teruss?

kata boss SPRM, kebodohan tak boleh di ambil tidakan undang undang. penindasan mungkin satu kebodohan sajer... tak boleh di ambil tindakan langsung beb..

ko pi la cari kerja lain pasal membebel tak membantu dalam kepakaran ko. apply pi GLC lain.. ramai betul GLC kat malaysia.

Anonymous said...

Sebagai bekas pekerja bertaraf eksekutif di MIMOS aku nak share info dengan para pembaca kenapa MIMOS nowadays sudah menjadi lebih jahanam sejak orang paling penting di MIMOS suatu masa dahulu, Prof Dr Mohamed Ridza Wahiddi meninggalkan GLC ini.

Ini semua gara2 Abdul Wahab Abdullah dengan kroni-kroni Motorola yang telah menguasai MIMOS. Aku resign dari MIMOS pun disebabkan Wahab Botak ni.

Prof Mohamed Ridza Wahiddi inilah think-tank, genius dan permata Melayu yang hilang dari dunia korporat, Kenapa aku kata Prof Ridza Melayu Genius ???

- Dari tahun 2005 - 2011, beliau telah dipinjamkan dari UIA untuk MIMOS untuk mengetuai Cyber Security R&D for National Security (Keselamatan Negara) terutamanya Quantum Cryptography.
- Prof Ridza jugalah yang membawa Dasar Keselamatan Siber Negara Lima Teras: ‘R&D for Self-Reliance’, National Cyber Security R&D Roadmap for Self-Reliance dan juga beliau yang bertanggungjawab dengan penubuhan state-of-the art makmal kuantum kriptografi (quantum cryptography) di MIMOS dan UIA.
- Ahli MIMOS Senior Leadership Team bagi tempoh Januari 2007 - Jun 2011.
- Memainkan peranan penting meletakkan MIMOS pada kedudukan ahli yang pertama di Asia dan paling aktif dalam World’s first Quantum Cryptography Standards yang ditubuhkan oleh European Telecommunications Standards Institute.
- Beliau anak Melayu pertama berjaya menunjukkan Bukti pertama konsep: Five Node Quantum Cryptography Network di Asia Tenggara. Jepun pun hanya berjaya menunjukkan rangkaian mereka pada bulan Oktober 2010.
- Anak Melayu pertama dijemput dan memberikan ucaptama di Persidangan Antarabangsa mengenai Kuantum Optik dan Pengkomputeran Kuantum di Noida, India, 24-26 Mac 2011.
- Melayu Genius yang berjaya membolehkan MIMOS disahkan (certified) oleh Software Engineering Institute, Carnegie Mellon.
- Pemenang Anugerah MIMOS Best Innovator 2007.
- Pemenang Anugerah MIMOS Innovator Award 2011.
- Penerima Kehormat 2009 Asia Pacific Information Security Leadership Achievement oleh Software Engineering Institute, Carnegie Mellon.
- Pemenang Anugerah most outstanding ASEAN Chief Security Officers (CSO) tahun 2011.

Setelah beliau keluar dari MIMOS disebabkan Abdul Wahab Botak dan geng-geng Motorola, makmal kuantum kriptografi yang mempunyai jumlah aset bernilai RM21.5 juta telah ditutup. Ini telah merugikan MIMOS dan juga negara. Look at what happen today at MIMOS ???

Prof Ridza, we truly missed your leadership. MIMOS sekarang dah jadi harta mak bapak Abdul Wahab Botak dan geng-geng Motorola.

Anonymous said...

selalu kontrak-kontrak kerja MIMOS dilonggokkan pada bidder2 dari Penang , memang dah kowtim dengan orang Penang ka ?? Si Wahab yang jadi macai Raj ni jangan dok buat bodo lagi larr... ikutt ja apa si mangkuk tu cakap macam lembu kena cucuk hidung . wahab ni sudah2 lah dok guna nama UMNO untuk kepentingan diri , konon nak bantu Melayu , dey tambey uruskan dulu MIMOS , kasi lessing sama itu Raj, hang takut apa dengan dia ??? Jangan sampai orang londeh segalanya !!!

Anonymous said...

Bangang punya boss MIMOS sekarang si Wahab , lu malas buat KERJA lu kasi tanggungjawab dekat orang lain buat kerja . Yang orang lain tu pulak salah guna kuasa untuk kepentingan diri . Cilaka lahh ... projek2 lu bagi kroni2 ka Wahab ??? Ni orang Melayu yang sangap duit , orang Melayu yang gaji kecik hang tindas !!! Siallllahhhh

Anonymous said...

Semoga BS diberikan hidayah. Main2 dgn periuk nasi dan rezeki orang semata2 ikut telunjuk org tak dak iman dan kafir. *bercakap dr pengalaman

Anonymous said...

kah kah diretor perolehan lu buek per aaaa... tu la wa cakap... nak sangat bawak masuk kroni2... dapat la mangkuk ni... tapi msngkuk ayun ni dah kayo dahhhhhh tuan director la katakan

Anonymous said...

Wa na berbalik cite tentang kantin MIMOS...
Nak tau sapa orang yg bertanggung jawab.. cuba cari perempuan melayu terakhir yg mempunyai access dgn owner kantin... dengar cite makan free kat kantin... cuba renung2kan... husband katanya di City Bank hu hu hu
Ini lah puncanya Seorang Ibu Menderita

Anonymous said...

Dia terasa tercabar plak. Ini antara org2 keling la ni. Pasni pihak atasan mimos kena igt, aset mereka adalah staff mereka. Skang ni padan muka, staff bawahan dah mula mengorak langkah. Dont play2

Anonymous said...

apa la genius think tank ?? tak yah la...


bela lembu la.. kan MIMOS besar juge.. boleh menternak byk lembu... kerja samam yg dengan NFC.... hidup wahab botak!!!!!! hidup lembu!!!

Anonymous said...

Apa yang diubah suai sehingga mencecah RM 1 juta ringgit ??? Apa punya blogger ??? satu kes je ??? banyak lagi kes-kes dalaman brader ???

Banyak lagi kes-kes 'siphoning off money' dalam MIMOS ni brader. Gua dapat info satu kes melibatkan agensi pekerjaan yang dipakai oleh MIMOS kununnya bawa pakar luar negara untuk bekerja di MIMOS. Inipun sebab kutu-kutu berahak dlm MIMOS dah menyampah dengan CEO Wahab, so gua dapat info free-free je. AGENSI PEKERJAAN SUMBER SEPADU SDN. BHD. Nombor Syarikat (901885-M). Pakar-pakar dari India yang kununnya digaji untuk ganti orang melayu dah 'siphoning off money' berjuta ringgit dari MIMOS. Bayar pada pakar-pakar India satu kepala RM5000, caj MIMOS satu kepala RM15000. Gua akan pastikan dapat maklumat nama-nama kroni-kroni CEO Wahab yang terlibat dengan agensi pekerjaan ini. Gua akan pastikan perkara ini disiasat sampai ke peringkat akar umbi. Lu tunggu je brader Wahab.

Anonymous said...

They tambi... pooociittt.. sikit2 hantam wookey laaaa ammmaaa
Itu money aaa banyak mulut mau makan maaaa
Lagi2 apa ada bagus citer... kasi story la...

Anonymous said...

marilah kita berdoa agar Wahab Biol ini di masukkan ke NERAKA JAHANNAM..AMIN..

Anonymous said...

Tuan blogger... tak elok cite keburukan orang...
Cuba la tulis kat ruangan ni WAYANG apa yg bertaraf box office dari HOLLYWOOD ke... BOLLYWOOD ke... HONG KONG ke.. paling tak WAYANG CINTAN STANDARD MALAYSIA yg dah WAHAB keluarkan.... tgk jumlah RM0,000,000,000.00 agaknya yg dah di belanjakan

Anonymous said...

Sapa sapa tau apa sumbangan teknologi dari Mimos sejak Dato Wahab jadi CEO?Dah lebih 5 tahun kan? Katanya Mimos ni motonya Frontier Technology dan to Spear head local industry, betui ka gitu???

Anonymous said...

Satu lagi aku perasan yg Top Management MIMOS la ni semua dari Motorola dan asal keturunan Mamak, DKK atau India Keling. Tak caya check. Sebab tu depa recruit kebanyakkan pengurusan kanan dari Motorola Penang dan ada keturunan mamak/DKK. Sampai Jun Maria, Director HR pun resign baru ni sebab tak puas hati kena ikut arahan mandotari dari Wahab dan Raj.

Anonymous said...

Ya ke.... Jun Maria pun salah seorang perangai macam orang Serbia... penghapusan staf yg bukan kroni.... untuk membolehkan sahabat handai dari Penang yg kebanyakan dari Motorola duduk bersamanya...
percaya atau tidak... pihak yg berwajib tolong access personel file... dan kes IR yg pukimak ni sedang di bicarakan atau yg sudah di jatuhkan hukuman

Anonymous said...

Yg kena naya tu bukan penyokong PR tapi penyokong Umno..wellll ????

Anonymous said...

Tak nak dedahkan ke si hasnah HR yg tukar polisi tangga gaji dan turunkan cuti staff2 mimos..paksa staff sign... huh..mmg hampeh betul...
Dedahkan ada staff mimos yg dibuang keja tanpa alasan kukuh...
Mmg elok sgt report kat sprm dan kabinet..

Anonymous said...

Aku ni x mimos. Mmg haram. Farewell aku haram boss tak masuk. Berenti ja non motolola masuk motolola. La ni dept aku boleh kata smua geng2 motolola. Dekat 70%. Tapi bukan smua x motolola. Depa pandai. Yg blah motolola kendian masuk la kampeni ayam2 konon2 decoy. Pastu offer masuk mimos. Cam haram jadah.

Anonymous said...

Nagendran head mcm2 projek besar, dari macik PC, ke Socso, moh, mohr, apa produk siapnya? Atau hanya 'wayang-wayang' sahaja??

Anonymous said...

Sila baca Constructive Dismissal utk paham hak.

Anonymous said...

RENOVATION FOR LIFE LOOOO
Sapa dia Roslee Daud...ada pulak staff kesayangan I I sir...
Dia ni dah tak da kat muka bumi MIMOS lagi dah... tapi meninggalkan Nuklear Bom yang akan meletup bila2 masa... banyak keja2 renovation m & e yg tak ikut spesifikasi...tak caya tanya orang MySem... litar pintas.. keruntuhan yg berlaku... senang cite... terlalu banyak duit haram mamat ni dah sapu...
Rahidah Mahma... masih cucuk bos baru lak ke...

Anonymous said...

Master mind utk gabuih duit di Mimos ni semestinya lah 2 org atasan ni iaitu Wahab dan T.Raj. Depa ni sahabat baik masa kat Motolola Penang. Keja same dept more then 20 tahun. Kemudian dibantu pulak oleh hulubalang kebanyakkan dari x Motolola Penang jugak. Depa ni byk jadi VP dan Director. Dengaq cerita gaji Wahab pun nearly RM60K, lebih tinggi dari gaji PM. Gaji VP RM40K, Director RM30K. Depa belasah cukup cukup. Wahab dan Raj pandai, ambik geng Motolola masuk Mimos bagi jawatan tinggi dan gaji besar, depa ni akan tutup semua rahsia dan akan bela Wahab dan Raj mati matian. Raj pulak ada agenda dia sendiri yakni utk memakmurkan suku sakat India dia. Ratus juta dah dia belasah utk diri sendiri dan kroni sejak 5 tahun lepas.

Anonymous said...

jgn dilupakan hulubalang dia.. orang MELAYU bercirikan ISLAMIC pijak semut tak mati ROSLEE DAUD tapi perangai sebenar mengalahkan keling Paria.
Pihak yg berwajib... tolonglah gunakan agensi2 yg berwajib utk melakukan siasatan.
Mamat paria ni taj keseorangan.. Director Perolehan ROSLAN SALMAN CONTOL MACHO dah kena suap makan tiap2 hari...

Anonymous said...

kalau betol wahab ni kena cucuk idong dgn raj dan wahab sgt takut kpd raj...ini mesti ada sebab! biasanya kalau dlm politik sebabnya raj ada simpan rahsia besar wahab...krn itu wahab boleh diperlakukan sesuka hati oleh raj

Anonymous said...

korang nak tibai wahab buat apa, yg masalah besarnya dulu JUN MARIA , kaki bodek Raj Numero uno.Sibuk nak cium bontot hindu tu

Anonymous said...

org motorola hebat belaka, technology pun gila tahap A class, ambek motorola lagi bagus daripada ambek budak telekom kan?? maklum la.. standard tak sebaik korporat USA, takkan nak ambek kepakaran gaji buta ke syarikat technology?

jgn la jeslous sgt pasal kepakaran orang motorola , atau kepakaran org import.... pasal mmg pemain import lagi hebat , lebih rajin... tgk la liga bola sepak malaysia... kan kebanyakan hero hero adalah diimport...

Anonymous said...

No, june maria tak resign. Dia kena terminate.

snowden said...

Setuju. Memang lebih ramai lagi orang asing yang lebih pandai. Orang melayu yang bagus hanya dua toga kerat aje. Juga memang susah untuk tarik orang melayu yang bagus untuk berkerja kat mimos sebab orang melayu dalam mimos tu yang buat masallah; macam helmi direktor yang sepek mata tu.
Dato wahab orang politik jadi dia main politik la.
Cerita memang panjang tapi sedih tak berkesudahan

wok snodem said...

Setahu saya harga makanan kat mimos memang berpatutan: teh tarik rm1. Selalunya saya ken caj rm5 untuk makan nasi dwngan 2 lauk.
Betul katerer tu dapat diskaunt tetapi revenue memang rwndah dan keuntungan kasar lebih kurang 3k sebulan. Tak da katerer yang boleh masak sedap macam naili sanggup ambil kontrak tu. Kalau si pengomen blog ni nak makan tak sedap dan bayar teh tarik rm1.50 segelas tu pi cari tempat lain nak buat hal la. Info tak betul jangan tulis.
Perwmpuan yang dikatakan telah ditindas tu memang non performer dan suka buat hal. Kalau nak tuduh bawalah fact yang betul.
Memang mimos tu banyak ada yang silap tapi boleh tak kita semua cuba bagi nasihat yang membina. Berjuang secara cerdik dan bukan tuduh menuduh.

PejuangBangsa said...

Menteri mana tu? Tak ta finess langsungbagi keterangan. Ish ish ish.
Bukan saya yang pilih dia lol.
Kat mana sstatement tu dibuat - boleh saya cek dan panjangkan kepada yang berkenaan.

MACC Man said...

Terima kasih diatas segala sokongan tuan diatas perjuangan bangsa melayu. Sila hubungi MACC dengan butiran butiran. Segala infomasi terjamin selamat.

Lintar Pintas said...

MIMOS HR sekarang hanya tinggal bahagian operasi sahaja. Tiada lagi prafssional practioneer HR kat situ setelah June Maria tindas kesemuanya hingga satu persatu keluar. Sampai peringkat akhir dimana menteri pun dah perasan dan dato Wahab kena take out the cancer tu. Sekarang balik ke business as normal dan dah hilang kesemua hulubalang hulubalang yang sebelum ini memberi nasihat kepada dato. Yang tinggal you all tahu lah sapa. Isu ni orang melayu sendiri yang buat.
Nasihat saya: cuba pujuk balik prof prof serta professional tu balik. Bolehlah cuba tapi harapan tu memang tipis kerana mereka semua dah dapat gaji 2x dari apa yang mimos bayar dulu

Anonymous said...

Setuju. Building MIMOS dulu tu tak dapat CF. Contractor tak dibayar dan cerita tu banyak autanya.
Renovation baru tu nampak tak betul tapi sorry, itu hanya pendapat orang luar yang bukan arkitek tapi ada satu macam je yang tak betul bila ofis dibuat dengan satu exit aje tak ada fire escape dan loading untuk 4 tingkat dibuat penuh dengan tiang fasad yang ori dimana loading baru tu tak diambil kira. Sorry sekali lagi tapi saya doakan tak akan runtuh atau tak ada kebakaran

Hang Like you said...

Prof Ridza tak jauh. Dia masih membantu kita tetapi diatas platform yang lebih besar. InsaAllah kami akan menyokong prof secara mana yang kami mampu.

Anonymous said...

apa function internal audit di mimos??? takkan internal audit mimos makan gaji buta kot sampai terjadi hal mcm ni???

Anonymous said...

Makan kat mimos mmg murah la. Nasi, ayam dgn sayur dgn air nes leh dapat dalam rm5. Kau nk murah lagi, p makan kat kantin skolah. Org dari iris dgn jaring pon dtg makan situ tau.

Tapi mimos mmg dah dipenuhi dgn mat gelap. Cibai. Lepak kat kantin dari pkl 11 sampai 2. Pastu 4 sampai 5. Jahanam betul. Aku tau sbb aku nk tapau air je nampak muke2 diorg. Lakhanat

Anonymous said...

Weh korang. Kalau nak suara di dengar, share kat http://says.com/my

haha. Tapi share yg betul. Jangan bawak fitnah lak

Anonymous said...

ZURAIDAH IDRIS... ZURAIDAH IDRIS.... nick name kau MAK LAMPIR tak sedap ke.. sampai tukar nama WOK SNODEM....
Memang betul Teh RM1... Cost Nailis cuma 1/4 teh + 1 1/2 sudu susu (+-RM0.25) yg lain MIMOS tanggung...
Makan nasi RM5 dgn 2 lauk perhhh bunyi mcm murah... Wahai Warga MIMOS Sekelian... betul ke ka PA VP Shared Service ni... cth... dada ayam potong 3 + sayur + air kosong... dapat la kut RM4.80....
Cuba pergi makan kat luar... Dada ayam seketul + 2 lauk lain + Air Buah RM5.50 sedangkanrestoren tersebut terpaksa menanggung kos yg tinggi (api.. air... rental... etc) sedang kantin MIMOS caterer cuma bawa bahan mentah + kos buruh pendatang asing
Biar benar keuntungan Nailis cuma RM3k je/month... mana hang tau... OPPPSSS maaf saya salah... ZURAIDAH IDRIS kan ke SHARE PARTNER NAILIS....
Lagi 1... cite2 yg tgh hangat di perkatakan dikalangan staff MIMOS.... Caterer ni la yg jadi catering majlis wedding ZURAIDAH IDRIS... tiba2 ntah mcm jadi caterer Kantin MIMOS... macamana tu... Tuan POYO ROSLAN SALMAN KHAN tolong jawab

Anonymous said...

idup melayu........haprakkkkkkkkkk

Anonymous said...

RAHIDAH MAHMA... bangga kau ya nama keluar kay blog ni
.. kau ingat celibriti ke dik noonnn.. weii malu la... ingat2 la berapa orang sahabat opis yg kau dah dajlakan.. kawan setaman pun kau sapu.. hampehhh
Apa guna bertudung litup tspi mempunyai sekeping hati lagi busuk dari bangkai.
PS.. Boss baru kau termakan bodek ke... selamat mengipas... renungkan selamat membodek

Anonymous said...

Sayani org lama dan telah berhenti setelah hampir 20 tahun dgn MIMOS. Sejak MIMOS dikopratkan tahun 2006 saya mengambil sikap tunggu dan lihat how the new management manage. Yg mula saya perasan new management ni mmg pilih kasih. Mereka memandang org-org lama lekeh, malas dan tak boleh buat kerja. Tulah persepti mereka yg amat ketara. Utk mengubah keadaan maka mereka bawa masuk specis2 Motorolla yg diberi gaji tinggi giler... belasan ribu hingga puluhan ribu. Konon dgn masuknya specis2 ni akan membantu meningkatkan innovasi dan produktiviti MIMOS sbg Leading Edge Technologi bertemakan Innovation for Life. Tapi malangnya selepas 6 tahun lebih APA YANG MEREKA HASILKAN? Makcik PC hahaha ? Net Tablet? WiWi? mana produk nya Dato Wahab? Yg sy nampak mereka pandai Main Wayang untuk hidup... konon boleh buat tu dan ni tapi hampeh! Net Tablet, Jenni semuanya di import dari Taiwan dan dgn kepakaran Jurureka Industri kulit baru dibuat supaya nampak cantik... lepas buat bila test hang selalu.... berapa ratus juta sudah spent utk membangunkan barang "tiruan" ni? Kena tipu Cina Taiwan je... ni tak termasuk pelbagai lagi pembaziran dalam pelbagai projek spt Centre of Excellence yg semuanya kantoi. Bagaimana pula dgn Wafer Fab yg berbillion spent tapi outputnya takde??? Last2 they spent millions on renovation MIMOS termasuk kantin... so I can saya the tagline Renovation for Life should be used instead of Innovation for Life sbb sepanjang saya berada dibawah Datok Wahab nije yg saya nampak... In conclision I can say that MIMOS is a FAILURE! Menghabiskan duit rakyat dan memang patut SPRM masuk... kesian MIMOS. Saya prefer leadership Datuk Dr Tengku Azzman yg lebih visionary, non-partition, and most of all TRANSPARENT!

sedara kita said...

Hahaha. Bukan la... saya adik snowden. Ok ok kalau nak tengok dengan detail pasal harga dan apa yang anda dapat dari kanteen tu memang banyak point - apa yang jelas ialah profit margin rendah. Kalau sedara orang mimos - bagaimana kalau naili tak niaga situ lagi. Sila panggil orang yang awak rasa nak niaga kat sana. Buat proposal. Tuduh menuduh marah marah tak guna.
Pi cari rakan niaga dan buat bid kat mimos. Semua tender masuk eperolehan ( tak da tipu situ) .
Saya rasa jawapan si anonymous ni 'tak boleh buat' dan berbagai dalil.
Tu la masallah blogger blogger yang tak nak own up. Saya tak letak nama sebab saya rakyat malaysia dan bukan orang mimos serta saya sedih melihatkan cara perbincangan yang tak bertujuan lain melaikan menjatuhkan kaum sendiri

Anonymous said...

Cuma nak tanya apa qualification Raj boleh jadi CTO Mimos? Mimos ni adalah R&D kerajaan yg terpenting di bawah MOSTI. Dia ada PHD dari mana? Kalau setakat pengalaman keja di Motolola Penang je rasanya tak cukup. CTO ni sepatutnya seorang yg punyai qualification tertinggi dalam bidang sains & teknologi serta pengalaman luas dlm teknologi sedunia dan punya visi sains masa depan yang hebat. Kita tak nampak kualiti ni ada pada CTO sekarang. Fikir fikir kan lah.

AD Sahazali said...

mimos paling best waktu ym tengku azman. saya bekerja di mimos dari thn 1990 hingga 2012... best

Anonymous said...

Cop... Cop...
Ni bukan ruangan gosip tolong ya...

Di sini saya mewakili rakyat marhain MIMOS Berhad ingin menyatakan bahawa kami berhak bersuara dan majikan kami MIMOS Berhad wajib mendengar.

Persoalan yg ingin saya ketengahkan seperti di bawah;
1. Adakah pemilihan/tender kantin yg di serahkan kepada NAILIS mengikut proses perolehan. Pihak MIMOS tolong keluarkan balik segala document untuk diaudit oleh pihak yg bertauliah.

2. Kenapa harga makanan di kantin boleh dikatakan mahal jika dibanding harga makanan di restoren sekitar Teknologi Park Malaysia, Bukit Jalil, Sri Petaling, Komplek Sukan Bukit Jalil atau sekitar Serdang sedangkan MIMOS Berhad menyediakan bekalan air, elektrik, kitchen equipment termasuk maintenance, pinggan mangkuk,periuk belanga, sudu garfu, cawan gelas, kerusi meja, air conditioning dan ruang makan yg menarik secara PERCUMA kepada operator kantin sebagai insentif kepada warga MIMOS. Tapi sayang semuanya. Ini tidak dapat di nikmati oleh warga MIMOS.

3. Quality/Keanakan makanan yg disedia oleh warga asing agak mengecewakan... Entah di mana silapnya Master Chef warga negara Malaysia tidak sudi untuk berada di dapur NAILIS...

Fakta2 kenapa Warga Marhain MIMOS prasangka terhadap perhubungsn akrab di antara ZURAIDAH IDRIS & NAILIS
1. Dari beratus pasang mata staff MIMOS memandang... kenapa Zuraidah Idris tidak perlu membayar harga makanan yg di ambil. Ini mengundang syak wasangka.

2. Bila ada majlis2 tertentu dan ingin menggunakan NAILIS sebagai Caterer... Kenapa ZURAIDAH IDRIS yg mengeluarkan senarai menu dan sebut harga. Ini juga mengundang persoalan.

3. Kenapa bila ada staff MIMOS bersuara ke tidak puasan hati mengenai harga makanan .. ZURAIDAH IDRIS mengugut pekerja tersebut.... Apa kaitan ZURAIDAH IDRIS dgn NAILIS. Ingin juga mengundang persoalan yg perlu di jawab.

Harap Adik kepada Wok Snowden memahami apa yg berlaku terhadap kami

Isu yg ingin kami ketengahkan ialah di mana Integriti piagam yang telah di tanda tangan pada 11.11.2011 @ 11.11am sampaikan isu kantin pun perlu ada tangan ke tiga

Anonymous said...

Sokong anonymous diatas! Uncompromising integrity sangat!

Anonymous said...

apa pulak peranan COO kat situ? apa sumbangan dia? dah la tidak mesra staff

Anonymous said...

Peranan COO ni ialah suka mengugut orang, Potong gaji lah, suruh orang buat resumelah, no pay raiselah, orang Melayu kata SUKA MENYAKAT? Tu jelah yg dia pandai ... Apa macam Pak Sheikh COO ? Betul tak sbb aku pernah Kerja bawah dia .... lama dah .... :-)

Anonymous said...

are you old mimosian???.. kalau old mimosian, jangan harrrrapppp lahhhh....

Anonymous said...

Assalamualaikum peserta blog

Oleh kerana blog ini sudah diketahui ramai, maka eloklah masa yang digunakan untuk memberi komen menghasilkan tulisan yang boleh dibaca dan maklumatnya boleh digunakan.

Teruskan memberi maklumat dengan melihat kembali komen atau maklumat yang anda telah beri dan post lagi dengan memperbaikinya:

1. Tulis dengan jelas dan menggunakan perkataan dan ayat yang standard bukan marah-marah mencarut

2. Dapatkan maklumat yang agak baik contohnya projek SOSCO, bahagikan kepada beberapa bahagian. Contohnya Nilai Projek Siapa dapat kontrak Apa Yang MIMOS beri Berapa Nilai Mimos Outsourcing buat apa berapa NIlai nya.

3. Nama kan projek R&D dan apa yang terjadi dan apa kelayakan “kepalanya”.

4. Beri contoh2 mismanagement. Bagunan untuk SIRIM?

5. Beri dalil-dalil hasil dari habuan yang diterima jika projek melibatkan rasuah

6. Jika ada projek lain contoh Centre of Excellence, dapatkan nilai sub projek yang dipecahkan

7. Hal kantin adalah agak kecil , kecuali melibatkan hal projek. Pecahkan mengikut berapa sub projek /contract yang sepatutnya disatukan. Siapa kontraktor dan dari mana syarikat itu

8. Banyak lagi projek yang agak signifikan

9. Test Centre berapa orang yang ada walaupun tiada kerja

10. Bilangan Director Ke Atas Bilangan Senior Manager atau setaraf dengannya. Kita perlu faham MARDI researcher yg prolific da nada PhD gajinya mengikut skim kerajaan sedangkan bekas eksekutif Motorola mendapat gaji sama macam ex CEO MIMOS, yang kebanyakannya Cuma ada ijazah pertama sahaja.


Mungkin maklumat maklumat di atas boleh dibuat oleh beberapa orang. UNTUK menentukan maklumat adalah mudah dibaca, draftkan dulu dalam word document kemudian cut & paste ke comment blog ini.


Setiap komen yang baik dan teratur akan memudahkan pembaca yang juga melibatkan pegawai dan menteri menteri tertentu.


Komen-komen yang berbaur marah-marah dan tidak ditulis dengan baik tidak akan mendapat perhatian ynag sepatutnya. Ini merugikan peluang untuk masaalah atau isu yang anda bawa untuk diambil tindakan selanjutnya.


Jika setiap insan yang terlibat dalam memberi komen atau mempunyai kes boleh memberi sedikit lagi ruang masa untuk menulis dengan persembahan yang baik, BESAR kemungkinan sesuatu yang berfaedah boleh dilaksanakan untuk menghidupkan MIMOS.

Anonymous said...

Kepada sesiapa yang berkenaan,

Bahawa kami YIP KUM FOOK (YIP KUM FOOK & ASSOCIATES) NO. 2A & 2B, 2ND FLOOR JALAN 53, DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR & YIP JIUN HANN(YIP JIUN HANN & ASSOCIATES).. LOT 3.55, KOMPLEKS DESA BATU 8, JALAN KEPONG 52100 KUALA LUMPUR ..JAYANTHI DEVI BALAGURU, PENGURUSI PARTI GERAKAN SEGAMBOT, DAN OOI AH BAH(LLB) ..(CHIA OOI SUN & CO.) ADVOCATES & SOLICITORS NO. 48-1, 1ST FLOOR JALAN BRUNEI UTARA OFF CHANGKAT THAMBI DOLLAH, PUDU 55100 KL.

Dengan terus terang nya disini menegaskan:-

1) Untuk menengahkan keadilan undang-undang Negara, hak asasi manusia dan sebuah Negara demokrasi yang sebenar-benar, kami tidak mengentar kepada sesiapa yang cuba menakut-nakutkan.

2) Kami sedia mehadapi pengkhianat di mahkamah
Sekian dimaklumkan, Terima Kasih.

Mr. Lawrence YIP
sui chin choo