Monday 21 October 2013

MIMOS - Renovation For Life Tindas Anak Melayu



Sayani org lama dan telah berhenti setelah hampir 20 tahun dgn MIMOS. Sejak MIMOS dikopratkan tahun 2006 saya mengambil sikap tunggu dan lihat how the new management manage. Yg mula saya perasan new management ni mmg pilih kasih. Mereka memandang org-org lama lekeh, malas dan tak boleh buat kerja. Tulah persepti mereka yg amat ketara. Utk mengubah keadaan maka mereka bawa masuk specis2 Motorolla yg diberi gaji tinggi giler... belasan ribu hingga puluhan ribu. Konon dgn masuknya specis2 ni akan membantu meningkatkan innovasi dan produktiviti MIMOS sbg Leading Edge Technologi bertemakan Innovation for Life. Tapi malangnya selepas 6 tahun lebih APA YANG MEREKA HASILKAN? Makcik PC hahaha ? Net Tablet? WiWi? mana produk nya Dato Wahab? Yg sy nampak mereka pandai Main Wayang untuk hidup... konon boleh buat tu dan ni tapi hampeh! Net Tablet, Jenni semuanya di import dari Taiwan dan dgn kepakaran Jurureka Industri kulit baru dibuat supaya nampak cantik... lepas buat bila test hang selalu.... berapa ratus juta sudah spent utk membangunkan barang "tiruan" ni? Kena tipu Cina Taiwan je... ni tak termasuk pelbagai lagi pembaziran dalam pelbagai projek spt Centre of Excellence yg semuanya kantoi. Bagaimana pula dgn Wafer Fab yg berbillion spent tapi outputnya takde??? Last2 they spent millions on renovation MIMOS termasuk kantin... so I can saya the tagline Renovation for Life should be used instead of Innovation for Life sbb sepanjang saya berada dibawah Datok Wahab nije yg saya nampak... In conclision I can say that MIMOS is a FAILURE! Menghabiskan duit rakyat dan memang patut SPRM masuk... kesian MIMOS. Saya prefer leadership Datuk Dr Tengku Azzman yg lebih visionary, non-partition, and most of all TRANSPARENT!


18 October 2013 12:38


Komen yang dihantar ini membuatkan saya semakin menjadi risau dengan apa yang berlaku di dalam MIMOS Bhd. Dengan maklumat ini ternyata MIMOS sudah tidak lagi melakukan kerja mereka sebaliknya melakukan perniagaan yang hanya mengguntungkan keroni didalam MIMOS itu sendiri terutama India yang begitu berpengaruh didalam MIMOS sehinggakan Melayu dianak tirikan. Apa sudah jadi dengan MIMOS?


Memang tidak dinafikan sebenarnya MIMOS sekarang sudah lari daripada arah yg sebenarnya sebagai Research Institute. 

HR MIMOS sekarang sudah tidak lagi menjaga kepentingan dan kebajikan pekerja. 

Sebaliknya mereka akan mengambil tindakan yang keras kepada pekerja jika ada aduan-aduan yg bertentangan daripada policy Raj, CIO, pegawai kanan Datuk Wahab. 


Semakin ramai penyelidik-penyelidik telah berhenti daripada MIMOS gara-gara orang Motorala sahaja yang diberikan keutamaan. 

Datuk Wahab seperti menyerahkan tugas nya kepada CIO Raj dan tiada memainkan perananan di MIMOS. 

Jadi saya setuju pihak Jabatan Perdana Menteri perlu datang sebagai independent party untuk menyiasat dan mengambil tindakan yang sewajarnya.


14 October 2013 15:02 


Jadi adalah wajar jika pihak Kerajaan melakukan pembersihan didalam MIMOS bagi mengelakkan lebih banyak lagi aliran wang negara keluar masuk ke poket keroni besar didalam MIMOS Bhd.


- Malay Rights



12 comments:

Anonymous said...

Ana Sokong 1000000%
Tolong hantar SPRM jengok2 file project ni:-
1. Pengambilan Staff outsource
2. Project2 Renovation For Life
3. Buat pemantuan harta2/bank account staff MIMOS yg meragukan termasuk ahli keluarga mereka

Anonymous said...

Kerajaan mmg byk mendukung BIAWAK hidup skrg ni.

Kerajaan mmg suka menyusu kera di hutan.

KRA? apa tu? semua gula2 syok sendiri. mentang2 la org yg undi kerajaan skrg ni bukan org2 terpelajar, corporate, graduate2 silicon valley, software/hardware specialists. Yang mengundi kerajaan skrg ni semua org2 kampung, buruh2 kasar, kerani2, TokWan2 pencen, jadi guna perkataan bombastic lah pd org ni biar mereka ternganga.
Lapur polis lah APa tunggu lagi. ntah2 networj jaring pun dh berlubang-lubang.

Anonymous said...

masih tertidor? mainkan lagi lagu pilih kasih pulak? "low performer" ker nie?

"Sayani org lama dan telah berhenti setelah hampir 20 tahun dgn MIMOS. Sejak MIMOS dikopratkan tahun 2006 saya mengambil sikap tunggu dan lihat how the new management manage"

20 tahun sebagai aper tu? office boy ker kerani? ambil sikap tunggu dan lihat pulak, tak syak lagi gaji buta.......

Anonymous said...

Sila tengok situasi yang berlaku di Telekom R&D (TMR&D), Cyberjaya yang 99% researcher Melayu. Ramai bijak pandai Melayu berkebolehan tetapi seorang x-MIMOS Dr. Gopi Kurup telah dilantik sebagai CEO oleh Tan Sri Zam & Giorgio Migliarina. Keadaan bertambah parah. Ramai researcher meninggalkan TMR&D.

Anonymous said...

This must come form those Motorolla Species! A low performer? I don't have to show who I'm ... regardless if I were just an office boy or a clerk what different does it make...? You can be a Director, Senior Director or a VP for that matter... BUT IF YOU are corrupted you are NO BETTER Than a SKUNK! All those so called high ranking Executives are useless when you can't even produced a single product of importance to the nation! What have you all produced that can do us proud? NOTHING!!!! Get that? Oh ya can an Office boy write GOOD ENGLISH? Without people like us MIMOS will not exist, YOU ALL CUMA Menumpang masuk buat sibut perabis duit rakyat! Hampeh...

Anonymous said...

mmg ada office boy boleh menulis english yg bagus. tahap kerja office boy dengan title senior executive ber- 20 tahun pengalaman dalam game "solitaire" ... kah kah kah..

dah la kompeni kena banjiri orang import india, masih tak berfikir nak bersaing, komplen blogging lagi tuh. Kalo bagus, tak yah la company nak import talent kan? berpuluhan ribu gaji diperuntukan.

beb, tak syak lagi ni buta gaji tuh la kena sepak.. ingat 20 tahun, tuak drpd boss , ada hak dikecuali drpd penilaian perestasi tahunan...

Anonymous said...

Papa Gomo... Awat jd pd puluhan komen sebelum ni? Kenapa kena delete? Macam takut kena tindakan dari MIMOS je? Tak perlu takut klau betul tuan.

Anonymous said...

Mamat ni mesti MAMAT MOTOTOLA...dah lah bodoh sampai tutup kilang MOTOROLA.. nak baca blog pun tak reti
Jangan monyet.. Jangan monyet... MIMOS dah nak lingkup hang buat..
Ingatkan ceredik sgt bayar gaji belasan/puluhan ribu sebulan... bodoh rupanya... mana idaknya... depa bagi tau chik apa yg depa dah buat selama 6 tahun... RENOVATION FOR LIFE LOOOOOOO.

Anonymous said...

aku rase yg bodoh baru diberhentikan, yg cerdik masih duk kat dalam.. mmg pun lingkup..

Anonymous said...

Aku cadang agar sprm g siasat
1. Kenapa import banyak foreigner ? India, pakistan, iran dan seangkatan dengannya ? Apa depa buat, mana outcome? Who is the third party getting this money?
2. Boleh share mana satu product dah market ?
3. High level 80% dari motorola located dalam very nice room ? Nape orang lama no value ke ? Boleh suruh sprm dtg periksa sendiri dan check profile. Those come from other company or orgnisation hard to survive since using kronism ?
4. Not perform also can promoted ? Ini berdasarkan maklumat yg di kongsikan ?
I proposed mimos convert to institute or university and lead by academician not by puppet that very low education and mentality ..



Anonymous said...

Dah taubat ke mamat ni geng dajal.
saman fitnah setengah juta dah bayar ke belum.

Anonymous said...

Assalamualaikum peserta blog

Oleh kerana blog ini sudah diketahui ramai, maka eloklah masa yang digunakan untuk memberi komen menghasilkan tulisan yang boleh dibaca dan maklumatnya boleh digunakan.

Teruskan memberi maklumat dengan melihat kembali komen atau maklumat yang anda telah beri dan post lagi dengan memperbaikinya:

1. Tulis dengan jelas dan menggunakan perkataan dan ayat yang standard bukan marah-marah mencarut

2. Dapatkan maklumat yang agak baik contohnya projek SOSCO, bahagikan kepada beberapa bahagian. Contohnya Nilai Projek Siapa dapat kontrak Apa Yang MIMOS beri Berapa Nilai Mimos Outsourcing buat apa berapa NIlai nya.

3. Nama kan projek R&D dan apa yang terjadi dan apa kelayakan “kepalanya”.

4. Beri contoh2 mismanagement. Bagunan untuk SIRIM?

5. Beri dalil-dalil hasil dari habuan yang diterima jika projek melibatkan rasuah

6. Jika ada projek lain contoh Centre of Excellence, dapatkan nilai sub projek yang dipecahkan

7. Hal kantin adalah agak kecil , kecuali melibatkan hal projek. Pecahkan mengikut berapa sub projek /contract yang sepatutnya disatukan. Siapa kontraktor dan dari mana syarikat itu

8. Banyak lagi projek yang agak signifikan

9. Test Centre berapa orang yang ada walaupun tiada kerja

10. Bilangan Director Ke Atas Bilangan Senior Manager atau setaraf dengannya. Kita perlu faham MARDI researcher yg prolific da nada PhD gajinya mengikut skim kerajaan sedangkan bekas eksekutif Motorola mendapat gaji sama macam ex CEO MIMOS, yang kebanyakannya Cuma ada ijazah pertama sahaja.


Mungkin maklumat maklumat di atas boleh dibuat oleh beberapa orang. UNTUK menentukan maklumat adalah mudah dibaca, draftkan dulu dalam word document kemudian cut & paste ke comment blog ini.


Setiap komen yang baik dan teratur akan memudahkan pembaca yang juga melibatkan pegawai dan menteri menteri tertentu.


Komen-komen yang berbaur marah-marah dan tidak ditulis dengan baik tidak akan mendapat perhatian ynag sepatutnya. Ini merugikan peluang untuk masaalah atau isu yang anda bawa untuk diambil tindakan selanjutnya.


Jika setiap insan yang terlibat dalam memberi komen atau mempunyai kes boleh memberi sedikit lagi ruang masa untuk menulis dengan persembahan yang baik, BESAR kemungkinan sesuatu yang berfaedah boleh dilaksanakan untuk menghidupkan MIMOS.