Thursday 17 October 2013

Ubahsuai Kantin RM1 Juta Undang Komen Negatif Pekerja Melayu Di MIMOS Bhd



Sudah ada gerakan berani oleh pekerja Melayu di MIMOS dengan apa yang menimpa seorang wanita pekerja disitu. Dalam artikel sebelum ini yang mana seorang wanita dikenakan tindakan oleh pihak MIMOS gara gara mengadu harga makanan yang mahal di kantin MIMOS KLIK DISINI.

Reaksi dari komen yang diterima membuka lebih banyak maklumat tentang keculasan yang berlaku didalam MIMOS. Rata rata komen yang diterima mengesahkan bahawa MIMOS waktu ini telah dikuasai golongan India yang begitu berpengaruh sehinggakan Adbul Wahab dilabelkan sebagai Boneka kepada India dalam MIMOS.

Salah satu komen yang menarik perhatian saya adalah berkaitan Kantin yang diubah suai sebanyak RM 1 juta. RM 1 Juta kos pengubahsuaian kantin MIMOS yang pada saya merupakan satu kos yang amat besar melibatkan sebuah kantin.

Siapa kontraktor yang perolehi projek ubah suai Kantin MIMOS? Adakah projek tersebut diberi terus kepada syarikat yang dilantik? Jika diberi terus adalah wajar untuk menjelaskan mengapa sehingga RM 1 juta kos pengubahsuaiannya walhalkan Kantin di MIMOS masih lagi dalam keadaan baik dan serba lengkap. Adakah satu unsur Keronisme dan salahguna kuasa berlaku dalam isu ubahsuai kantin bernilai RM 1 juta ini?

Ada satu komen yang menarik perhatian saya:

Sebagai bekas pekerja bertaraf eksekutif di MIMOS aku nak share info dengan para pembaca kenapa MIMOS nowadays sudah menjadi lebih jahanam sejak orang paling penting di MIMOS suatu masa dahulu, Prof Dr Mohamed Ridza Wahiddi meninggalkan GLC ini. 

Ini semua gara2 Abdul Wahab Abdullah dengan kroni-kroni Motorola yang telah menguasai MIMOS. Aku resign dari MIMOS pun disebabkan Wahab Botak ni. 

Prof Mohamed Ridza Wahiddi inilah think-tank, genius dan permata Melayu yang hilang dari dunia korporat, Kenapa aku kata Prof Ridza Melayu Genius ???

- Dari tahun 2005 - 2011, beliau telah dipinjamkan dari UIA untuk MIMOS untuk mengetuai Cyber Security R&D for National Security (Keselamatan Negara) terutamanya Quantum Cryptography. 
- Prof Ridza jugalah yang membawa Dasar Keselamatan Siber Negara Lima Teras: ‘R&D for Self-Reliance’, National Cyber Security R&D Roadmap for Self-Reliance dan juga beliau yang bertanggungjawab dengan penubuhan state-of-the art makmal kuantum kriptografi (quantum cryptography) di MIMOS dan UIA.
- Ahli MIMOS Senior Leadership Team bagi tempoh Januari 2007 - Jun 2011.
- Memainkan peranan penting meletakkan MIMOS pada kedudukan ahli yang pertama di Asia dan paling aktif dalam World’s first Quantum Cryptography Standards yang ditubuhkan oleh European Telecommunications Standards Institute.
- Beliau anak Melayu pertama berjaya menunjukkan Bukti pertama konsep: Five Node Quantum Cryptography Network di Asia Tenggara. Jepun pun hanya berjaya menunjukkan rangkaian mereka pada bulan Oktober 2010.
- Anak Melayu pertama dijemput dan memberikan ucaptama di Persidangan Antarabangsa mengenai Kuantum Optik dan Pengkomputeran Kuantum di Noida, India, 24-26 Mac 2011.
- Melayu Genius yang berjaya membolehkan MIMOS disahkan (certified) oleh Software Engineering Institute, Carnegie Mellon.
- Pemenang Anugerah MIMOS Best Innovator 2007.
- Pemenang Anugerah MIMOS Innovator Award 2011.
- Penerima Kehormat 2009 Asia Pacific Information Security Leadership Achievement oleh Software Engineering Institute, Carnegie Mellon.
- Pemenang Anugerah most outstanding ASEAN Chief Security Officers (CSO) tahun 2011.

Setelah beliau keluar dari MIMOS disebabkan Abdul Wahab Botak dan geng-geng Motorola, makmal kuantum kriptografi yang mempunyai jumlah aset bernilai RM21.5 juta telah ditutup. Ini telah merugikan MIMOS dan juga negara. Look at what happen today at MIMOS ???

Prof Ridza, we truly missed your leadership. MIMOS sekarang dah jadi harta mak bapak Abdul Wahab Botak dan geng-geng Motorola. 

16 October 2013 15:14


Komen yang diberikan oleh seorang bekas pekerja MIMOS ini menarik perhatian saya kerana sumber yang diperolehi dari kalangan pekerja MIMOS yang masih lagi berkhidmat juga mengesahkan bahawa Makmal Kuantum Kriptografi yang mana asetnya bernilai RM21.5 juta memang ditutup dan sehingga ke hari ini tidak digunakan. RM21.5 Juta yang merupakan satu nilai yang begitu besar telah tidak digunakan oleh pihak MIMOS dan sebaliknya mengeluarkan lebih banyak wang kepada pekara lain yang tidak berfaedah.

MIMOS dilihat bukan sahaja menindas pekerja Melayu malah telah banyak merugikan kerajaan hari ini dengan polisi polisi dan beberapa pekara pelik yang berlaku  terutamanya pengaruh seorang India bernama Raj. Adakah CEO MIMOS Abdul Wahad telah diblack mail oleh Raj sehinggakan setiap keputusan akan ditentukan oleh Raj?

Aakan kita dedahkan lagi pekara ini agar nasib pekerja Melayu di MIMOS terbela dan Abdul Wahab menjelaskan mengapa ramai pekerja Melayu yang ditindas didalam MIMOS.

- Malay Rights

32 comments:

Anonymous said...


SPRM sila masuk. Ini terang-terang Nampak ada penyelewengan

Cahaya Al Majid said...

Jangan setakat menuduh..kalau dirasa benar..sila buat lapuran SPRM.

Anonymous said...

hahaha...cap roda malaysia...

Anonymous said...

Tolong la Mr Blogger listkan penyelewangan yang berlaku di MIMOS Berhad
Kami nak tau sangat2

Anonymous said...

kat mimos ada internal audit... so apa internal audit buat??? makan gaji buta je atau kuat kipas?? ingatlah wahai staff audit, buat la keje... skrg mimos dah nak lingkup.. habis duit rakyat... tak berkat gaji yg dimakan oleh staff audit ni...

Anonymous said...

Hari itu juga bukan main galak lagi EVANGELIS Star melaporkan tentang peningkatan penghijrahan pekerja Nepal (juga selalu berjuang utk pekerja/pelarian Bukan Islam Myanmar terutamanya yg. Kristian dr. puak Karen atau yg. Buddha) ke Malaysia ini (di http://www.thestar.com.my/Business/Business-News/2013/10/05/No-jobs-no-hope-Nepals-workers-head-to-the-Gulf-and-Malaysia.aspx, No jobs, no hope, Nepal's workers head to the Gulf and Malaysia, October 5, 2013) - majoriti adalah beragama Hindu, dan makin ramai menjadi Kristian, sedangkan Bumiputera dan umat Islam di Nepal makin ditindas! MUSUH ISLAM/MELAYU amat risau dgn. kedatangan imigran Bangladesh/Indonesia/Mindanao Islam serta pelarian Islam Rohingya, jadi mereka akan cuba memperjuangkan kemasukan pekerja asing Nepal Bukan Islam beramai-ramai; maka KDN mesti berhati-hati!

Lihat di -

1. http://www.globalpolitician.com/print.asp?id=4993,
Reconstruct National Integrity of Nepal with the History of Neolithic Terai, By Prakash Bom:

Geographically, Nepal is made up of three physical regions highlands, hills and plains known as Himalayas, Pahad and Terai. Anthropologically, the aboriginal people of these three regions of Nepal are Tharus, Magars, and Kirats…..

The new invaders of these regions both Pahadi and Madhesi upper caste Hindus who are dominantly running the current politics of impropriety must back off from their propaganda based politics for homogenizing their false ethnicity over all in order to wipe out the existence of the indigenous nationalities from within their invaded territories. If these invaders are farsighted then the best thing they can do is to consider the existence of indigenous nationalities in drafting constitution with the terminologies that supports their existence within Nepali national-hood.

……The medieval age Caucasian Indo-European Aryan invaders who invaded Nepal during Mogul India most of them were upper caste Hindu and Madhesi must restrain their political authority after getting people's mandate from Constituent Assembly elections from forcefully superimposing their false political agenda in the name of marginalized ethnic group. This is an act of political impropriety. But if they really see their political future then they could respect the history of really marginalized indigenous nationalities of Terai such as Tharu, and see the significance for reconstructing the national integrity of a new democratic Nepal…..

2. http://www.nefin.org.np/list/Indigenous-People-of-Nepal/5/0/5

• Majority girls sold for the prostitution are indigenous.
• Majority of school drop out are indigenous students
• Majority of prisoners are indigenous people. ….
• Police and army celebrate Hindu festivals such as Dasai, Tiahar, Basanta Panchami spending million of rupees from national revenue.
• Buddhist indigenous soldiers are forced to worship Hindu religion in police and army barracks….

Juga yg. hairannya terdpt pula peningkatan kaum Cina sampai 40, 000, dr. 20, 000 org. nak masuk JPA skrg ; tapi majoriti bukan main BENCI undi BN dulu. Sepatutnya SPA -KDN kena berhati-hati; jgn dibiarkan diSABOTAJ oleh penyokong DAPBANGKAI/PKR, semata utk 'perpaduan' kaum dlm. SPA, sedgkan MUSUH Islam/Melayu mana mahu perpaduan mahupun keamanan, bahkan asyik bela PENJENAYAH pula akibat asyik MENJILAT "demokrasi/hak asasi" SAMPAH si KAPIR-BUAS Barat-Zionis!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

Anonymous said...

Standard le bro, this what we call "lequidated" (kecairan), the full blame fall to PM, cos this high tech and costly investment, similarly to bbmb takenover by bcb, dok tak duduk banyak betul renovation until now, sama juga orang2 yang benefited...

Anonymous said...

CALL FOR INDEPENDENCE OF SABAH AND SARAWAK IS GETTING LOUDER. ITULAH UMNO BODOH SOMBONG, NAK KETUANAN MELAYU DAN ISLAM.

AMBIK LAH KORANG SEKARANG, THERE NOTHING MALAYA CAN DO NOW.

REPUBLIC OF BORNEO.............YAHOOOOOOOOO. LIBERATATION AT LAST.

Anonymous said...

Sedikit info tentang Jabatan INTERNAL AUDIT & Perolehan kena isu ini tak dapat di tandatangi dari awal. Tolong betul jika salah
INTERNAL AUDIT diketuai oleh Director NORNI BAIZURA yg sebelum ini berkhdma dgn RANHILL.
Perolehan di ketuai oleh ROSLAN SALMAN yg mengaku MACHO Puiii pula dari Call Center CIMB
Pertalian mereka berdua ni adalah kroni (kawan sebantal) kepada seorang VP Perempuan
Tak salah nak bawak masuk kroni tapi adakah mereka ni mempunyai knowledge dan pengalaman yg sepatutnya utk di letakan sebagai kapten... neature kerja silam jauh berbeza dgn scope of work hari ni sbg contoh call centre ngan perolehan utk menjaga process perolehan...
Satu lagi dari segi etik boleh caya ke dgn lakonan diorang ni ala2 low profile... pihak berwajib minta tolong sangat check asset mereka2 ni

Anonymous said...

ar.... blogger ni.. ko share holder mimos ker? kalo bukan diam jer la...

buat pa la nak campur tangan urusan syarikat..benda opis pun nak dipolitik kan...ah duh....


Pasal konon think tank mimos Prof Dr Mohamed , semua anugerah yg didapat adalah hasil team work pekerja juga, bukan 1 man show sini, tolong jangan la nak korek semua hasil kerja orang lain... macam jer Quantum Cryptography hasil patent dier seorang jer...... tolong repect sikit hard work orang lain... org keling yg korang bantai pun ada mengambil bahagian dalam anugerah semua tuh,,,


Anonymous said...

Dari research yg di buat untuk renovation cost kantin MIMOS
Kontraktor: Non Bumi dari Penang... dibawa masuk oleh Jurawan Fakir (Nama Kontraktor akan di confirmkan)
Contract Value: RM1.2 Juta tak termasuk VO via PO (RM00,000.00) (Tak mengikut policy VO)
Air Conditioning System contract value (RM000.000.00)
Lain2 fakta akan di kemaskinikan nanti

Anonymous said...

Aku nak share gak kat sini tentang pengalaman aku yg lepas sebagai salah seorang bekas hardware specialist kat MIMOS.
Apa dah jadi dgn server2 (SGI Server & HP Blade Server) yg MIMOS beli dulu untuk Center Of Excellent (COE) yg value dia >RM100 million tak termasuk dgn renovation + precision air cond system.
Masih ada lagi ke...

Anonymous said...

Mimos-SGI coe tahun 2007. tak dengar apa berita/ouput pun. Dah tak aktif

Anonymous said...

Itu owrang ...in Penang many suppliers call dia as a Conman Kerling ! Itu owrang pun boleh jadi CTWOO kah ?

Anonymous said...

SPRM tido lagi ka?

SPRM ni jelas tak relevan lagi dalam masalah yang berkaitan dengan rasuah dan salah guna rasuah. elok SPRM dibubarkan segera dan dilantik org2 baru...hampeh tahap hanjeng SPRM ni...

Anonymous said...

Buat aduan pada SPRM, jangan nak menyalak je dalam blog....

Anonymous said...

sesiapa yang berani, tolong isi kat sini...asyik menyalak xguna bro..

http://www.sprm.gov.my/portaladuan/Modules/Portal/complaint_portal2.php

Anonymous said...

Jika benar tohmahan2 ini, segera laporkan kepada pihak SPRM sebelum dokumen2 dihapuskan....

Anonymous said...

Tuan..... cuba check company2 keling ni yg telah mengaut duit RAKYAT MALAYSIA untuk membawa pekerja2 dari INDIA...
Total expeniture untuk outsoursing staff dari INDIA boleh mencapai angka RATUSAN JUTA RINGGIT MALAYSIA sepanjang 6 tahun perkhidmatan DATUK WAHAB ABDULLAH bersama 3 MIB di bawah
1. Nobelsys Services Sdn Bhd (Reg. No. 360107A)
2. UML Solution Sdn Bhd (Reg. No. 349456 K)
3. Century Software (M) Sdn. Bhd. (Reg No. 445590U)
4. Alsys MSC Technologies Sdm Bhd (Reg No. 614045M)

Company2 ni dikatakan nempunyai perhubungan dengan staf2 di bawah:
1. THILAI RAJ T. RAMANATHAN - Chief Technology Officer
2. SIVALINGAM MUTHUPALANIAPPEN - Senior Director
3. NAGENDRAN M. PERUMAL - Senior Director (Tapi dah cabut lari)

Anonymous said...

Elakkan memberitahu suspek secara terbuka...mohon laporkan segera informasi yang anda perolehi kepada pihak SPRM

Anonymous said...

Nagendran Perumal adalah pengarah syarikat Century Software Sdn Bhd.

Mungkin dah tukar nama orang lain sebab dah join Mimos

Anonymous said...

Ini pula kisah seorang melayu yang dianggap baik di MIMOS Berhad tapi sebenarnya munafik. Beliau memegang Jawatan terakhir di MIMOS Berhad sebagai DIrector sebelum lari lintang pukang meninggalkan MIMOS. Beliau juga adalah Chairman dalam Compliance Comitee (Mana Tak Jahanam MIMOS)
Salah satu kisahnya begini:-
Sebelum beliau berkhidmat di MIMOS, beliau bekerja di CELCOM (Sekapal dgn Wahab Penang Mali ooooo)
Beliaulah orang yg bertanggung jawab menyatukan kerja2 pengurusan banggunan di bawah 1 contractor......baguih kepala hotak budak ni...
Rupanys penipu besar... Contractor yg terpilih di beri nama SAHA TEGUH SDN BHD walaupun dari segi teknikal tak layak sebab tak ada track record/pengalaman utk membuat kerja tersebut. Lama kelamaan terbongkarlah kelemehan demi kelemahan serta penipuan. Untuk mengelak dari rshsia terbongkar, maka di hantarlah sepucuk surat pemberitahuan untuk menamatkan perkhidmatan SAHA TEGUH SDN BHD sebagai Contractor Total Facilities Management. Tamatlah sudah riwayatnya agsknya lah kut.
Maka bermula satu process open tender untuk mendapatkan contractot baru oleh Jabatan Perolehan yg di ketuai oleh ... ada mamat blogger memanggilnya CONTROL MACHO.
Akhirnya Uda Holding berjaya memenangi tender tersebut. Apa yg menariknya.... UDA HOLDING hanya mendapat 30% dari contract value... yg lain di beri kepada contractor yg bernama SIJILORO.. pelik betul nsma company ni.... Tuan2 nak tau sapa dia company... inilah dia company terdahulu yg mendapat contract TOTAL FACILITIES MANAGEMENT IAITU SAHA TEGUH SDN BHD.
Percaya ke idak ni.... hang kenalah percaya 110%.... cuba buat semakan SSM... Pengarah dlm syarikat SAHA TEGUH SDN BHD & SIJILORO adalah sama....
Begitu hebatnya orang yg bernama ROSLEE DAUD.... Orang yg maha hebat lagi bijaksana iaitu ROSLAN SALMAN DIRECTOR PROCUREMENT dapat di tipunya hidup2 atau beliau bersetongkol.
Untuk pengetahuan semua... PENGARAH SYARIKAT tersebut ada sahabat baik ROSLEE DAUD semasa di UiTM

Anonymous said...

Cafe mimos tu pekerja dia majoriti expatriate. Baik kat dapur dan kat depan. Pekerja dia pun pemalas dan lembab. Berlagak pun ada jugak. Tengok muka depa pun tak ada selera nak makan. Makanan pun tak sedap. Aku selalu dok situ minum pagi dan selalu terpikir tak ada org mimos komplen ke pasal lauk pauk depa ni. Dari segi harga aku tak tau sangat sebab iyelah tak ada selera tengok expatriate ni. Tapi aku perasan ramai staff Mimos muka India dari benua India. Hebat Mimos dah international.

Anonymous said...

Nagendran Perumal dah cukup kaya kut, sampai dapat PR Australia.

Yer lah, dok supply geng india jadi kontrak staff kat Mimos. Buat pulak projek Socso, guna duit mimos tapi kontrak di bawah Century Software.

Selalunya GLC golongan bumiputera yg berkuasa tapi Wahab ni caya sgt dgn Thillai Raj, Nagendran Perumal & geng motolola yg haprak. Nak buat apa pun geng keling ni mesti setuju. Geng motolola ni pun bukannya pandai pun.

Silap haribulan, tak buat pun frontier technology. Ciplak open source je

Sapa boleh audit Mimos betul-betul buat research??

Anonymous said...

saya dulu dapat masuk program code8 ... gaji mmg besar dan seronok untuk fresh grad, tapi dalam setahun macam tak belajar apa apa pun. balik2 testing, testing, documentation. ladies bagi tugasan tak mencabar, the guys can get to code. dan ya ... mmg penuh contractor dari India sampai rasa rimas! Bukan terer pun ... pandai menipu, sombong pulak tu.

Anonymous said...

UMNO : THIRD REICH

PERKASA : GESTAPO SS

MALAYS ARE NEW ARYAN WITH MONGREL MONGOLOID FEATURES.

MONGREL : ANJING KACUKAN BERAMAI RAMAI.

ReentryCapsule said...

Keling memang pukiwak.Bajet jer gempak kerja macam haprak.

ReentryCapsule said...

Semua dah bungkus hantar India.

Anonymous said...

Kes MIMOS pasal microelectronics sector..failed.
mcm kes di USM-CEDEC... ex director dulu pasang kroni and geng tabligh dier je.. org lain ckp xmau pakai lg. COE jd mcm hak dia punye.. ptg2 bawak kroni2 minum teh.. punasihat2 tukang hasut Pengarah.. benci org itu benci org ini.. buat plan sesuka hati.. pastu keluar 40 hari.. jemaah konon.. tp dlm diri penuh dendam.. busuk hati.. Islam setakat jubah dn kopiah.. kutuk Krjn siang mlm itu xbetul ini xbetul.. last2 die yg melingkup kan CEDEC -sama mcm MIMOS lingkup.. 23 million entah jd ape.. staf2 diasing2kan.. yg kaki kritik kena pulaukan.. perintah center mcm harta sndiri..last2 xkena sambung contract.. salahkan org lain. VC. lari ke hujung kampus bawa diri.. center terumbang ambing..staf tk tentu hala masa depan.. last2 die dpt Prof. duit masyok.. org lain yg tanggong mslh.. ini mslh org2 akademik.. EGO SOMBONG!

Tp awaslah..adat dunia.. masa berkuasa sombong.. menindas.. sekejap je Allah tarik balik.. kt dunia lg Allah pasti bvalas! so moralnya jgn lupa daratan.. one day Allah SWT pasti balas.. termasuk jg hal MIMOS.. byk perosak wang negara!

CEDEC=MIMOS=pelingkup wang!

Anonymous said...

Bloger bloger atau warga MIMOS boleh update ke status Center Of Excelent COE yg diwujudkan di beberapa buah university seperti di UNIMAS, IIUM, UTM, UTAR & UKM yg menelan perbelanjaan berjuta juta ringgit mslaysia masih wujud dan beroperasi

Anonymous said...

Tak boleh blah aku dengaq depa nie dok menipu .. phd holder semua dep pijak dan pinggirkan ?
2. Buat ip geng motorola tumpang nama, tapi did nothing?
3. Orang lama yg capable di pinggirkn.
4. Di ujudkan what so call pmo , pmo just like a shit or scheduler only . Dengar kata dari pihak dalaman gaji berbelas ribu ..

I not believe this statement, but once been there most staff car like MLM orgaisation ..here most like reverse pyramid. High lervel bnyak, technician tak sampai 30 orang.. so engineer la I nmpk jd technician . Senior staff and above dok goyang kaki ..

Anonymous said...

omigod anonymos 22 October 2013 22:50

your fail English is just HAHAHHAHAHA