Monday 28 October 2013

Pekerja Melayu MIMOS Bhd Dakwa SPRM Turut Terlibat?

Siapa Yang Terlibat?

Hasil dari komen dalam isu Pekerja Wanita Mimos yang ditindas majikannya saya memperolehi semakin banyak maklumat yang sewajarnya disiasat oleh pihak SPRM. Antara komen yang mana menerangkan satu kecurigaan terhadap MIMOS:

Aku cadang agar sprm g siasat 
1. Kenapa import banyak foreigner ? India, pakistan, iran dan seangkatan dengannya ? Apa depa buat, mana outcome? Who is the third party getting this money?
2. Boleh share mana satu product dah market ?
3. High level 80% dari motorola located dalam very nice room ? Nape orang lama no value ke ? Boleh suruh sprm dtg periksa sendiri dan check profile. Those come from other company or orgnisation hard to survive since using kronism ? 
4. Not perform also can promoted ? Ini berdasarkan maklumat yg di kongsikan ? 
I proposed mimos convert to institute or university and lead by academician not by puppet that very low education and mentality .


22 October 2013 22:24
Tuan..... cuba check company2 keling ni yg telah mengaut duit RAKYAT MALAYSIA untuk membawa pekerja2 dari INDIA...
Total expeniture untuk outsoursing staff dari INDIA boleh mencapai angka RATUSAN JUTA RINGGIT MALAYSIA sepanjang 6 tahun perkhidmatan DATUK WAHAB ABDULLAH bersama 3 MIB di bawah
1. Nobelsys Services Sdn Bhd (Reg. No. 360107A)
2. UML Solution Sdn Bhd (Reg. No. 349456 K)
3. Century Software (M) Sdn. Bhd. (Reg No. 445590U)
4. Alsys MSC Technologies Sdm Bhd (Reg No. 614045M)

Company2 ni dikatakan nempunyai perhubungan dengan staf2 di bawah:
1. THILAI RAJ T. RAMANATHAN - Chief Technology Officer
2. SIVALINGAM MUTHUPALANIAPPEN - Senior Director
3. NAGENDRAN M. PERUMAL - Senior Director (Tapi dah cabut lari)
18 October 2013 14:18

SPRM tido lagi ka?

SPRM ni jelas tak relevan lagi dalam masalah yang berkaitan dengan rasuah dan salah guna rasuah. elok SPRM dibubarkan segera dan dilantik org2 baru...hampeh tahap hanjeng SPRM ni...
18 October 2013 08:43

Semakin hari semakin banyak komen komen yang mana mendedahkan bahawa wujud satu salah gunakuasa didalam MIMOS yang telah mengakibatkan aset milik rakyat berbilion ringgit keluar begitu sahaja. Luahan pekerja Melayu di MIMOS dalam pekara ini perlu diambil berat oleh pihak SPRM dan siasatan perlu dilakukan dengan segera serta hasil siasatan perlu didedahkan kepada khalayak umum.

Tapi saya yakin pihak SPRM hanya akan berpeluk tubuh dan hanya akan melihat sahaja apa yang berlaku didalam MIMOS Bhd. SPRM semakin lama semakin bisu barangkali sudah kenyang dengan nikmat yang mereka perolehi.

- Malay Rights











6 comments:

Anonymous said...

Apa nak heran Mutimedia Corp(MDeC) yg keluarkan kelulusan (yg rasanya tiada had batasan)kini yg di ambil alih sepenuhnya dari Jabatan Imigresen. Nak lulus Bayar rm1700. Kira la brp ribu org yg dah diberi kelulusan. Untung juta2 yg bermodal cuma sekeping kertas kelulusan. Terkini Talent Corp meniru gaya yg sama. Nak lulus bayar.. Hampehhh

Anonymous said...

Apa nak heran orang imegisen pun ramai pembangkang....yg pencen kastam imgrisen pun sama ! gaji sapu ..kerja hasut rakyat !

Anonymous said...

Apa nak heran,aku tak nampak lansung sumbangan MIMOS kepada negara.katanya R&D,Research&Destroy..kalau di China,organisasi seperti mempunyai tenaga kerja PHD bersepah..ditempat kita nih sekor jer ada PHD,yang lain jugak PHD-Perasan Hasad Dengki..So salah sapa,,ambil pekerja India nih sebab murah,tapi India tidak sperti China,mereka lebih agungkan Barat dari negara mereka sendiri,tak sperti China lebih patriotik kepada negara.So negara kita sepatutnya mengikut jejak langkah China,yang mengaplikasikan copycat daripada mana2 produk terbaik dunia,,,dan mereka berbangga spt Huawei,ZTE,WeChat dan sebagainya.India apa ada?Tatataaa,byk kompeni IT consulting saja,,malaysia apa ada?

Anonymous said...

usah peduli kenyataan macam ni, takder report polis, tak ader report sprm, bukanla juga menggunakan dana kerajaan. PAC pun tak boleh masuk campur.

Anonymous said...


Oleh kerana blog ini sudah diketahui ramai, maka eloklah masa yang digunakan untuk memberi komen menghasilkan tulisan yang boleh dibaca dan maklumatnya boleh digunakan.

Teruskan memberi maklumat dengan melihat kembali komen atau maklumat yang anda telah beri dan post lagi dengan memperbaikinya:

1. Tulis dengan jelas dan menggunakan perkataan dan ayat yang standard bukan marah-marah mencarut

2. Dapatkan maklumat yang agak baik contohnya projek SOSCO, bahagikan kepada beberapa bahagian. Contohnya Nilai Projek Siapa dapat kontrak Apa Yang MIMOS beri Berapa Nilai Mimos Outsourcing buat apa berapa NIlai nya.

3. Nama kan projek R&D dan apa yang terjadi dan apa kelayakan “kepalanya”.

4. Beri contoh2 mismanagement. Bagunan untuk SIRIM?

5. Beri dalil-dalil hasil dari habuan yang diterima jika projek melibatkan rasuah

6. Jika ada projek lain contoh Centre of Excellence, dapatkan nilai sub projek yang dipecahkan

7. Hal kantin adalah agak kecil , kecuali melibatkan hal projek. Pecahkan mengikut berapa sub projek /contract yang sepatutnya disatukan. Siapa kontraktor dan dari mana syarikat itu

8. Banyak lagi projek yang agak signifikan

9. Test Centre berapa orang yang ada walaupun tiada kerja

10. Bilangan Director Ke Atas Bilangan Senior Manager atau setaraf dengannya. Kita perlu faham MARDI researcher yg prolific da nada PhD gajinya mengikut skim kerajaan sedangkan bekas eksekutif Motorola mendapat gaji sama macam ex CEO MIMOS, yang kebanyakannya Cuma ada ijazah pertama sahaja.


Mungkin maklumat maklumat di atas boleh dibuat oleh beberapa orang. UNTUK menentukan maklumat adalah mudah dibaca, draftkan dulu dalam word document kemudian cut & paste ke comment blog ini.


Setiap komen yang baik dan teratur akan memudahkan pembaca yang juga melibatkan pegawai dan menteri menteri tertentu.


Komen-komen yang berbaur marah-marah dan tidak ditulis dengan baik tidak akan mendapat perhatian ynag sepatutnya. Ini merugikan peluang untuk masaalah atau isu yang anda bawa untuk diambil tindakan selanjutnya.


Jika setiap insan yang terlibat dalam memberi komen atau mempunyai kes boleh memberi sedikit lagi ruang masa untuk menulis dengan persembahan yang baik, BESAR kemungkinan sesuatu yang berfaedah boleh dilaksanakan untuk menghidupkan MIMOS.

Anonymous said...

SPRM cuma ambil masa agak lama untuk bertindak.......Samalah macam hang.......Papagomo.........Berapa lama awak makan rasuah sebagai Polis Trafik sebelum kau ditangkap? just a matter of time before they act.