Saturday 21 September 2013

Kerajaan Wajar Kaji Elaun Pegawai SPRM Yang Banyak Makan Gaji Buta



Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ataupun nama singkatan nya SPRM semakin lama semakin tidak relevan apabila banyak melakukan keculasan dalam siasatan yang mereka jalankan. Lebih parah apabila SPRM lebih suka melihat aib menimpa mereka yang disiasat daripada melakukan tindakan yang Profesional dalam menjalankan siasatan mereka.

Isu terbaru dimana bekas setiausaha politik Kementerian Wanita Keluarga dan Masyarakat Datuk Suhaimi Ibrahim yang dikaitkan dengan siasatan SPRM telah mendapat aib apabila SPRM telah gagal menjelaskan pekara yang sebenar kepada rakyat berhubung 10 buah kenderaan yang disita SPRM.

Sikap culas pegawai SPRM dalam isu ini dilihat semacam sampah kerana pihak SPRM hanya berpeluk tubuh dan tidak mengatasi berita yang tersebar di media yang mana 10 buah kenderaan mewah yang dirampas adalah milik Dato Suhaimi Ibrahim. Ini satu kerja yang tidak profesional dilakukan SPRM yang hanya berpeluk tubuh melihat individu yang teraniaya menjadi bahan untuk diaibkan oleh pihak media.

Datuk Suhaimi Ibrahim telah tampil membuat sidang media menyatakan bahawa 10 buah kenderaan yang disita SPRM bukan milik beliau. Malah beliau juga mengakui SPRM melakukan siasatan ke atas dirinya dalam isu penyelewengan Dana 1 Azam. Ini merupakan satu sikap gentleman yang dilakukan Datuk Suhaimi Ibrahim yang tidak mengelak mahupun menafikan beliau disiasat SPRM. Namun kenyataan media yang dilakukan oleh Datuk Suhaimi menjadi sia sia selagi pihak SPRM masih diam membisu berhubung 10 kenderaan mewah yang dirampas.

Saya berpendapat SPRM semakin tidak keruan dan culas dalam melaksanakan amanah yang diberi kerana adalah menjadi tugas dan tanggungjawap SPRM melaksanakan kerja secara Profesional dan menjaga reputasi mereka yang kononya gah di mata rakyat.

Pihak SPRM seharusnya perlu tampil menjelaskan pekara sebenar dalam isu ini kerana ianya telah memberikan impak bukan sahaja kepada seorang individu malah merangkumi seluruh keluarga Dato Suhaimi Ibrahim. Apakah pegawai pegawai SPRM tidak mempunyai anak dan keluarga?

Gaji yang diterima pegawai SPRM bukanlah seribu dua sebulan, ticket penerbangan mereka juga bukanlah kelas ekonomi sepertimana rakyat biasa. Terbang ke sana dan kesini semua menaiki Business Class dan banyak penerbangan ke luar negara dilakukan pegawai SPRM. Jika masih mahu makan gaji buta dan culas dalam melakukan tanggungjawap adalah lebih baik kerajaan memotong elaun pegawai SPRM agar mereka sedar bahawa rakyat tidak mahukan pembaziran membayar gaji mereka pegawai SPRM.

SPRM  hanya berbangga dengan rekod tangkapan orang Melayu walhalkan seluruh Malaya tahu perasuah paling jijik dan besar adalah bangsa Cina. Berapa orang Cina yang SPRM sudah tangkap selama ini? Boleh buat semakan dan pastinya SPRM tidak mampu untuk menyatakan kebenaran kerana mereka hanya tahu tangkap MELAYU berbanding Babi besar Cina yang merupakan perasuah besar dalam negara.

- Malay Rights.



20 comments:

Anonymous said...

cina cover line...

Anonymous said...

Ramai pegawai kanan sprm pro pembangkang.Tak payah letak harapan tinggi la kat dia org ni, buang masa je.

Anonymous said...

Cina bayar byk melayu kalu berdosa. Cina kata msia bole undang2 pun ada kantau.. Duit saja.

Anonymous said...

sprm pun dah dibeli oleh tauke2 babi dari keturunan cina!

Anonymous said...

tiap bulan gaji dapat elaun tuntut cukup tahun kepala kesatuan sekerja tolong mintakan bonus pd kerajaan----pusing keliling disapu hasil kerja zero.

Anonymous said...

Gomo, engko nie bile nak mampos!!!!!!

usin said...

suhaimi ibrahim digari tangan utk ambil keterangan. anwar dah banyak terima aduan tentang rasuah semasa dlm kerajaan dulu, bila sprm nak gari tangan utk ambil keterangan. semacam sial je cara tak profesional sprm jalankan tugas. serang dan ganyang sebelah pihak je. profesional tak pilih bulu bro. sama bulu dgn pembayar gaji anda ke, atau bulu2 lain, kalau ada aduan sila siasat dan layan sama rata. melayu = pasti kena. kerajaan = akan kena. pembangkang = susah sangat nak kena. cina = tak tau mcm mana nak kena. sprm = potong gaji potong elaun...baru kena.

Anonymous said...

http://m.harakahdaily.net/index.php/headline/22191-beli-apartmen-mewah-london-dengan-duit-felda

anjeng said...

bro,,,, yg kena tangkat SPRM tuh pernah ka duduk dan fikir pakai otak, naper kena tangkap? tuh la masalah nyer bro, cina babi ker tidak aku tka tau la... ,tapi yg aku tau rasuah 1 ribu jer macam ex-polis trafic papagomo pun kena heret ke prison. aku pun rase tak berbaloi la, yg perasuah berjuta juta dollar masih berlagak kesana -sini. SPRM bagi salam tapit lagi nampak...

keldai said...

itu aku cakap, buat rasuah pun kena la ada skill sikit. kena ada kemahiran tu, ini ex polis trafik RM 1k pun kena, kalo aku kena pun naik berang... SPRM tak da la makan gaji buta, AT LEAST cekup ikan -ikan kecik yg level dalam lingkungan beribu ribu jer..

Quantum Metal Consultant said...

Menerjah sprm, atau menerjah pdrm, atau jpj, atau kastam tidak akan menyelesaikan isu.

Bab makan gaji buta bukan shj sprm tetapi majoriti jabatan kerajaan.

Kesimpulannya rausah dan gaji buta akan seiring dan kawan rapat bagi penjawat awam kerana model mereka pemimpin politik, menteri dan ahli perniagaan yang ada hubung baik dengan kerajaan semuanya ada 'vip lane'.

Selagi golongan ini 'bebas' maka penjawat awam juga lebih terdedah kpd 'kepimpinan melalui tauladan'.

Najib, menteri termasuk kerajaan pembangkang perlu istihar harta sebagai langkah pertama - itupun mereka tak mampu buat, seribu alasan.

So, apa yang nak kita harapkan?

Anonymous said...

dulu bpr skrng sprm.Ada beza ke??? bezanya kjaan kena sediakan bajet besar setiap tahun,lebih ramai yang mendapat faedah dalam organisasi baru spt peluang kerja,naik pangkat dsbnya.Adakah misi dan visi penubuhan/pnstrukturan semula trcapai??Rasa2nya tak banyak beza smasa sbelum reorg mungkin lebih kurang atau mungkin merosot mengambilkira kemampuan yang bergaCome on buck up Sprm....!!

Anonymous said...

Cover line maksud hangpa dari ketua pengarah sampai paling bawah pon rasuah? Biar betul hangpa ni..tak kan la semua corrupt. Patut2 la kalau ya pon..

Anonymous said...

Ini bukan blog gomo la bodoh.

Anonymous said...

melayulah yang babi besar menjadi pemerintah meminta rasuah dari cina....cina nak lessen, melayu masam muka.....cina kena bagi rasuah baru dapat lessen baru melayu tak masam muka......itu tabiat melayu terhadap kaum lain....nak salah cina???.....siapa yg paksa cina bagi rasuah???cina????melayulah babi besar.....Negara sudah mereka lebih setengah abad......kenapa dasar ekomomi baru hanya tolong melayu saja??? cina tak payah tolong??????cina semua kaya??????melayu yang dapat habuan dari kerajaan....seperti biasiswa belajar di luar negeri sampai dapat rumah harga diskaun bolehlah kutuk kutuk cina ....pasal dapat benda freee.....tak pernah tahu susah.....

Anonymous said...

pdrm sekarang pun tgk TV dah ada improvement, kalu dulu tangkap dadah kecil-kecilan tapi sekarang dah boleh tangkap jutaan dah, kes kongsi gelap pun dah cantas..tapi bila sebut sprm, buka ja berita jam 8 malam yg keluar berita kena tangkap kes kecik2 yg tak sampai pun puluh ribu..kesian aku dgr yg kena tangkap rasuah rm200, aku igt dia makan rasuah sebab nak beli susu anak ja kot..ramai politician masih lagi bebas sedangkan ramai blogger dah buat pendedahan..alas an lapuk 'tak cukup bukti',hehe..rakyat boring woiii..

the rock said...

jangan la kutuk SPRM gaji buta, bpr ker SPRM pun kedua dua nya pun rase ada kebaikan:-

1) Create job opportunity - buat sebesar besar division yg mampu, janji rekruit jer, semua ada gaji..satu negeri rasenya boleh membuat 100 jawatan.

2) buat persidangan media dengan kot berkilat macam james bond, Duta kedai jahitan. kot yg mungkin dibeli dengan "harga super mahal" , bukan scandal ok? bukan penyelewengan. stree lagi sekali.

3) menyelamatkan MAS dalam line domestic, kan ada orang dah cakap di atas, semua penerbangan wajib business class, MAS la saja yg boleh buat. Subang pi sepang pun naik fire fly jugak.

4) menghidu bank akaun Anwar, konon ada 30 lebih total up USD 30 bilion. dah hidu sampai 10 tahun pun, tak ader bukti juge... mungkin kena tambah kan kaki tangan macam point no 1.

Anonymous said...

Penjawat awam yang makan rasuah wajar dihukum. Kerja mereka terdedah kepada godaan syaitan dan mereka perlu berpegang kepada prinsip agama untuk melawan godaan.
Penjawat awam majoriti nya melayu, islam dan cubaan amat kuat , kalau iman goyang akan hanyut.

Cumanya mintak syaitan juga dihukum, dalam kes ini syaitan perosak berupa manusia adalah pemberi rasuah, yg tiada halal atau haram dalam konsep hidup mereka. Hidup sebagai syaitan memang senang; mengoda dan merosak. Maka nya kerajan mesti menghukum juga pemberi rasuah! Kita tahu siapa pun yang suka beri rasuah, kalau tak menipu atau ambil short cut bukan business savvy makna nya!

Anonymous said...

Pegawai SPRM memang sangat berlagak..terutama cawangan Temerloh. Sangsi dengan mandat yang diberi jika datang ke hospital pun asyik nak ugut dan menakutkan staf macam kami. Cakap punyalah berlagak..sebab sesama melayu tetapi bila tengok doktor cina.. gigi terus lembut dari lidah ha. ha..ha. ini baru satu contoh berlaku depan mata.Persepsi rakyat tak salah...imej mereka memang teruk dan merudum.Tidak tahu berkomunikasi dan hidung menongkat ke langit...mintak kita panggil dia tuan,,,siapa tuan sebenarnya?. Setakat nak tunjuk kuasa sana-sini macamlah orang lain semuanya bodoh. Boleh terjah sana -sini tidak kira tempat orang ke apa,tidak berhemah langsung walaupun untuk urusan biasa. Hal remeh- temeh diutamakan macam takde kerja nak buat. Itulah hakikat staf bongkak dan ketua bongkak di sini. Mereka memarahi sesiapa saja yang mereka suka bila masuk ke pejabat orang lain. Macam gengster cowboy masuk pekan lagaknya. Kalau siasat orang takde usul periksa, tidaklah menghairankan...mereka sangat angkuh seperti tidak berpijak di bumi nyata kerana berlagak dan nak menunjuk -nunjuk kuasa.Sedihnya semua ni orang Melayu...ya Melayu.

Anonymous said...

Kepada sesiapa yang berkenaan,

Bahawa kami YIP KUM FOOK (YIP KUM FOOK & ASSOCIATES) NO. 2A & 2B, 2ND FLOOR JALAN 53, DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR & YIP JIUN HANN(YIP JIUN HANN & ASSOCIATES).. LOT 3.55, KOMPLEKS DESA BATU 8, JALAN KEPONG 52100 KUALA LUMPUR ..JAYANTHI DEVI BALAGURU, PENGURUSI PARTI GERAKAN SEGAMBOT, DAN OOI AH BAH(LLB) ..(CHIA OOI SUN & CO.) ADVOCATES & SOLICITORS NO. 48-1, 1ST FLOOR JALAN BRUNEI UTARA OFF CHANGKAT THAMBI DOLLAH, PUDU 55100 KL.

Dengan terus terang nya disini menegaskan:-

1) Untuk menengahkan keadilan undang-undang Negara, hak asasi manusia dan sebuah Negara demokrasi yang sebenar-benar, kami tidak mengentar kepada sesiapa yang cuba menakut-nakutkan.

2) Kami sedia mehadapi pengkhianat di mahkamah
Sekian dimaklumkan, Terima Kasih.

Mr. Lawrence YIP
sui chin choo