Tuesday 19 November 2013

MIMOS - Renovation For Life Terus Pinggirkan Anak Melayu



Selepas satu persatu pekara yang berbangkit dinyatakan dalam isu MIMOS Bhd Syarikat milik Kerajaan diulas. Pihak MIMOS Bhd dikhabarkan bertindak dengan menutup akses bagi melayari blog ini diseluruh kawasan milik MIMOS Bhd. Para pekerja MIMOS pula dilaporkan diberi amaran untuk tidak menyalurkan sebarang maklumat berkaitan apa sahaja isu didalam MIMOS Bhd. Segala galanya sudah dikawal dan paling menarik apabila anak Melayu tempatan yang bekerja di MIMOS Bhd yang menjadi perhatian pihak atasan MIMOS Bhd yang dilihat sebagai musuh dalam selimut dalam pendedahan MIMOS Bhd.

Realitinya pihak atasan MIMOS Bhd masih lagi meneruskan agenda mereka yang hanya pandai membazirkan wang rakyat dengan mengambil pekerja asing dari India dan Sri Langka berbanding dengan anak tempatan terutama bangsa Melayu. Dasar MIMOS Bhd yang dilihat lebih mementingkan pekerja India dan Sri Langka ini telah menutup peluang anak Melayu untuk pergi jauh dalam bidang IT yang ada di MIMOS Bhd.

Dimana lagi harapan anak Melayu untuk maju ke hadapan jika dalam negara sendiri Syarikat milik Kerajaan seperti MIMOS Bhd ini mengamalkan dasar meminggirkan pekerja Melayu? Adakah kehebatan warganegara India dan Sri Langka tidak dapat disaingi oleh anak Melayu? Jika MIMOS Bhd sudah tidak yakin lagi dengan potensi anak Melayu adalah lebih baik untuk Dato Abdul Wahab MIMOS Bhd serah tugas yang beliau jawat kepada India bernama "Raj" yang juga dikenali oleh pekerja MIMOS sebagai "KING RAJ".

Bahasa yang kasar saya gunakan "Keling Paria telah meguasai MIMOS Bhd Sehinggakan Abdul Wahab menikus bagaikan telornya dicengkam oleh Keling Paria"

Salah seorang pekerja MIMOS Bhd mencadangkan:

1. Kenapa import banyak foreigner ? India, pakistan, iran dan seangkatan dengannya ? Apa depa buat, mana outcome? Who is the third party getting this money?
2. Boleh share mana satu product dah market ?
3. High level 80% dari motorola located dalam very nice room ? Nape orang lama no value ke ? Boleh suruh sprm dtg periksa sendiri dan check profile. Those come from other company or orgnisation hard to survive since using kronism ? 
4. Not perform also can promoted ? Ini berdasarkan maklumat yg di kongsikan ? 
I proposed mimos convert to institute or university and lead by academician not by puppet that very low education and mentality ..


Harap lah Dato Sri Najib Razak melihat pekara ini, SPRM juga sudah tidak boleh diharap dan yang akan terus menjadi mangsa adalah anak Melayu sendiri.

- Malay Rights

11 comments:

Anonymous said...

Pembangkang pandai main, kerajaan PM Najib masih terkapai-kapai mencari pelampong. Kesempatan terus disambar pecacai pembangkang yang ada dalam GLC.

Anonymous said...

MATRADE, MITI, MIROS, MIMOS semuanya diKUASAI si KAPIR - inilah BALANYA!

Ini satu lagi DALANG DUA MUKA yg. patut diNYAHkan saja dr. UMNO! Lihat lapuran-KURAP di mana si Dalang tersebut nak paksa K'jaan kita TUNDUK pd. cdgn. bekas PENJAJAH-KURAP-KAPIR British-Zionis - lihat di http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/nur-jazlan-proposes-that-each-ministry-has-pac-like-committee-bernama:

The Public Accounts Committee (PAC) will propose to the government to set up a PAC-like committee in each ministry to monitor its expenditure, said its chairman, Datuk Nur Jazlan Mohamed (pic).

He said the special committee, which would have similar functions like the PAC, should be made up of members of Parliament from the government and opposition.

"We only have one PAC to monitor all ministries whereas in the United Kingdom (UK), each ministry has a PAC-like committee," he told reporters at the Parliament lobby after receiving nine UK members of Parliament (MPs) led by Conservative MP for Bridgwater Ian Liddell-Grainger today.

Nur Jazlan said the special committee would monitor the ministry it was tasked with and their questions on the expenditure would be answered by its minister or top officers.

"We got the idea after comparing notes with UK MPs and we will recommend it to the government," he said.

He said the special committee would increase interaction between MPs and ministers and top public officers to ensure better administration.

Meanwhile, Nur Jazlan commended Communication and Multimedia Minister Datuk Ahmad Shabery Cheek who was willing to meet the PAC on Thursday over the RM1.6 million payment to K-Pop groups for performing at the National Youth Day celebration last year.

The Auditor-General's Report 2012 stated that the Youth and Sports Ministry paid RM1.6 million to bring three K-pop groups to Malaysia for the celebration. - Bernama, November 18, 2013.

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

Anonymous said...

Bukan setakat MIMOS saj yang menjadi duri dalam daging pada kerajaan ...banyak lagi
1.Prasarana (rugi 720j)sikit lagi 1bilion
2.TNB
3.TM
Kerajaan kena pantau syarikat syarikat ni semua jangan sekelip mata pun terlepas pandang kerana ianya akan menyebabkan kerajaan dituduh tidak cekap dan banyak membazir wang rayaat .

Anonymous said...

Bro satu lagi agensi kerajaan yg perlu didedahkan, Agensi INOVASI Malaysia, siapo kepalo dio sekrang ????Berap banyak duit dibelanjokan ?? Apo hasilnyo...? Macamanao pekerja Melayu disano ...Agensi ini dah belanjo berjuta-juta ..tapi apo hasilnya....!!! PM terlalu percayo bangso lain dari Melayu..!!!

Penghisap Subsidi Petronas said...

baru2 ni ada mangkuk dr suruhajaya tenaga dh melolong nk bg talian hayat kpd penjana tenaga bebas (ipp)...yg sialnya dia nk pecahkan tnb kununnye nk bg lebih cekap...bukannya nk bg tarif elektrik jd lg murah...yg rakyat nmpk st dgn epu tgh psg lukah nk isap darah dgn penstrukturan tenaga ni semula...lg sekali..dia org ni mmg sialll!

Anonymous said...

kerajaan ke yg lantik diaorang ni... bukan pembangkang ke... hahaha....

Anonymous said...

sekurang kurang nya mimos bukan kempeni rugi teruk macam la prasarana berhad yg konon nya GLC apa la dia tak pernah menindas anak melayu. nama nya MIMOS tak termasuk dalam audit negara dalam apa jua skandal rasuah, terbeli mahal, beli salah.

syabas Wahab!!! teruskan kerja anda adn jgn belajar drpd GLC lain yg rugi teruk dan menelan duit cukai rakyat.

teruskan import bangka bangla sajer..kalo boleh import arab arab ... bukan arnab..

Anonymous said...

Mencipta kerugian beratus juta adalah tranfomasi dan inovasi kata najib .Kalau ya pun janganlah rugi yang melampau macam tak ada orang naik pengangkutan bas dan keretapi prasarana selama ini .Sepatutnya semakin hari semakin kurangkan kerugian bukan semakin bertambah....Sebab kebodohan mantadbirlah jadi rugi memanjang .Rugi beratys juta pun masih boleh dapat dato sri lagi.....ada apa apa ke?kalau dibahagi dengan jumlah bas berapakah agaknya perbelanjaan kerugian tersebut?Macam mana bas metro dan sri jaya boleh beroperasi lebih 20 tahun kalau rugi?memang ada laluan yang tak menguntungkan ,ataupun hanya alasan untuk menutup kelemahan pengurusan dan keborosan pentadbiran .

Anonymous said...

itu la.. syabas kepada wahab botak... kalo ramai syarikat tak rugi tak ya la GST.

MIMOS tak merugikan duit pembayar cukai..

aku sokong GST sekarang... betol kata najib... populasi Malingsia 29 juta, bayar cukai hanyer 1.5juta..maksud 26.5juta penduduk... duduk slumber jer.. tak menjalan kan tugas sebagai rakyat(anak derhaka).... dengan adanya GST... seluruh rakyat mula memikul tanggung jawab membayar cukai...

cukai tuh penting , bro. duit diperlukan utk memampung KERUGIAN gila GLCsss, utk bagi RND grant kpd proton, bagi prasanan berhad, bagi menampung kerugian MAS, bagi insentive kpd IPP, bagi menaju TOLL, bagi jugak duit utk CEO punjak niaga.. dan byk lagi... SOKONG LA GST!!


Anonymous said...

SETELAH bising 2 dan banyak maklumat yang ditaburkan di sini apa Jadi kepada MIMOS.

Yang pasti MIMOS terus berjalan tanpa sukses dengan gaji CEO hampir RM1 juta, COO yg tak berilmu yg terpaksa pencen dan top management semuanya first degree and drop outs CELCOM. Masih adakah lagi 87 directors termasuk CEO. *Tahu ke MOSTI bertindak atau terima saja sebagai agensi dengan dongeng KPI KPI yang tak relevant.
Parti pembangkang perlu bertindak kerana jawapan mudah CEO dia dipilih sebab Pak Lah. Gaji premium di Motorola hanalah RM14,000 sebulan (tempat lain mungkin RM8,000 saja)

Anonymous said...

Pekerja pekerja baru dan lama MIMOS perlu maklumkan apa kah IP yang sudah dimasukkan ke teknologi utama orang lain.

Apakah innovation yang boleh diterima pakai untuk dijual oleh penerima penerima teknologi. Apa teknologi yang diguna dari MIMOS oleh P1 ntah apa2 Telco yang sign MOU.

Adakah yang dalam business ada master atau masih claim ada MBA walapun tak pernah dapat sejak masuk MIMOS 2006/7.

Mampukah COO meneraju untuk memberhentikan R&D yang tiada guna. Apa knowledge yang dia ada dalam business development.

Apa kelayakan VPs yang semuanya first degree (celup) dan CEO and COO yang dikatakan oleh bekas CEO MIMOS, "I managed to pass them as (x-politeknik student)engineering graduate " of UM. Managed to terima masuk, managed to luluskan.

Oleh itu tak hairanlah bahasa dalam meeting pun ikut loklak kampong sana.

Duit yang digunakan tak jadi hasilpun tidak jadi masaalah; tapi yang lebih teruk ini satu organisasi yang tiada potensi sedikit pun dari segi R&D, pengurusan yang tidak betul, berdaya ketam dalam promosi integrity untuk hal hal pengurusan dan procurement.

CEO dan VP seorang pun tak layak untuk jadi fellow Academy of Science.

CEO COO dan VP yang tidak tahu pun menulis konsep strategic thoughts untuk kepentingan teknologi Negara. Yang mereka tahu memeburukan CEO dan orang lama yang sudah tentu keluar dari sekolah dan institutsi ternama, diterima dan didengar dengan baik untuk setiap agenda yang diberi kepada Negara menerusi NITA dan pelbagai platform.

Staff MIMOS perlu memberi maklumat sahih apa tyeknologi yang sudah boleh digunakan setlah gaji yang digunakan atau berikan adalah tidak munasabah.

Senior Executive Motorola dibawa ke MIMOS sebagai Senior Manager, Business Manager (RM6,000) dibawa sebagai VP HR bergaji RM20,000.00.

Drop out CELCOM tiada kerja diberi gaji melebihi RM25,000 mula tahun 2006/7. Yang kerja jual ikan OKlah bagi gaji RM8,000 lepas itu diberi gaji Direktor.

Seorang Direktor tanpa pekerja bawahan masih bekerja tanpa output dan malu pun Direktor lain dengar bila buat persembahan diluar.

So bilakah MIMOS boleh disusun semula. Kesian juga CEO baru yang akan masuk ke MIMOS jika diberi KPI yang mantap segera. MIMOS ini kosong dari segi kerja-kerja dan top & middle management (SM&directors) yang ada. Kebanyakannya first degree and Motorola stucked up executives.


Siapa yang akan membuat langkah perubahan, Ministry of Finance, MOSTI atau biarkan birakan.

Seharusnya MIMOS boleh ditutup dan focus kepada pembangunan atau R&D yang terpaksa seperti semiconductor yg menelan investment yang besar dan ada benda yang boleh dibuat untuk ilmu modal insan.