Thursday 13 February 2014

Sekolah vernakular Melayu mampu hasilkan benih yang baik untuk negara



Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menggesa Kerajaan memperluaskan kewujudan sekolah vernakular kepada kaum-kaum lain bagi menambahbaik sistem pembelajaran dan perpaduan untuk generasi akan datang.

Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan berkata, sistem sedia ada yang hanya membangunkan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) semata-mata dilihat tidak memenuhi hasrat bagi mencapat matlamat dan skop yang lebih luas dalam konteks perpaduan nasional.

"Hari ini kita tidak cukup baik dan jika kita ada sekolah yang berbeza-beza mungkin kita boleh dikenali sebagai sebuah negara yang mempunyai sekolah yang pelbagai bahasa.

"Sekolah yang mempunyai 3 hingga 4 bahasa gagal menyatupadukan rakyat Malaysia jadi kita perlu mewujudkan perspektif baru," 

Beliau merujuk kepada pendirian kerajaan menerusi Kementerian Pendidikan yang memutuskan untuk mengekalkan sistem sekolah vernakular seiring Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 bagi memartabatkan pendidikan negara.

Pihak kerajaan juga menyalurkan peruntukan tahunan berjumlah RM100 juta  bagi penyelenggaraan dan penambahbaikkan SJKC RM150 juta lagi diluluskan bagi tahun  2013/2014 untuk meningkatkan taraf pendidikan di lebih 300 SJKT seluruh negara. - Rakyat News

Ulasan -

Saya amat bersetuju dengan cadangan dari PPIM berkenaan sekolah vernakular yang mana ianya perlu diperluaskan dan diperbanyakkan lagi. Perpaduan yang ada hari ini dilihat lesu kerana faktor kerakusan pihak Chauvenist dalam menjarah kuasa mahu menolak pentadbiran Melayu. Adalah baik sekolah vernakular ini diperbanyakkan bagi memberikan pembelajaran dan perpaduan kepada anak anak sekolah untuk mereka belajar tentang perpaduan dengan lebih dekat lagi.

Perpaduan kaum di Malaysia merupakan satu pekara penting yang perlu dilakukan memandangkan perpaduan kaum hari ini semakin terhakis dari hari ke hari akibat dari perbezaan politik dan politik perkauman yang dibawa oleh parti serpihak Komunis iaitu DAP.

Gerakan untuk memecahkan perpaduan kaum yang diasaskan oleh parti Komunis Malaya di ketuai Chin Peng nampaknya semakin berjaya hari ini walaupun pengasas PKM telah mati. Lim Kit Siang dan anak beliau Lim Guang Eng serta pemimpin pemimpin Chauvenist Komunis yang lain semakin hari semakin berjaya menghasut kaum Cina untuk menolak perpaduan kaum. Pekara ini dilihat akan menjadi lebih rumit pada masa mendatang jika pihak kerajaan Barisan Nasional tidak melakukan tindakan bagi mengatasinya.

Sekolah Vernakular merupakan satu tindakan yang terbaik di lakukan kerajaan melalui kementerian pendidikan. Adalah lebih baik ianya segera dilakukan bagi memastikan perpaduan antara kaum di Malaysia dapat menolak aliran ideologi komunis di negara Malaysia ini melalui kebangkitan anak anak Melayu yang akan lebih faham erti perjuangan di tanah air sendiri.

Tanah Melayu - Malay Rights


Kebiadapan mereka ini tidak akan di maafkan


3 comments:

Anonymous said...

logo brotherhood ko itu nampak macma homo seks

Anonymous said...

Harap sekolah ja macam2 besaq2 cantik2.. tapi kualiti guru? Co hempa minta guru2 pamer result kat ppn kenyataan sekolah tgk kalo hempa kata aq muhong... anak2 pemimpin ameno hantaq luaq negara!

Anonymous said...

PAPA KONEK...NAIK LUBANG DGN AJI BOTAK NADZIM KAH...SESUAI LAH SEPADAN...SATU RUPA MCM GORLIA...MISAI SATU LAGI BOTAK TAPI NAK MISAI GERBANG ALA PAPA KONEK