Wednesday, 15 January 2014

Najib Razak & anai-anai




Anai-anai ialah serangga sosial yang termasuk dalam order Isoptera. Anai-anai biasanya membuat sarang dalam tanah atau kayu. Anai-anai selalunya merosakkan kayu yang merupakan makanan utamanya. Namun, terdapat banyak spesies anai-anai yang berfaedah dalam ekosistem hutan yang berperanan sebagai penghurai kayu dan daun-daun di permukaan tanah kawasan hutan. Kira-kira 10 peratus daripada anggaran 4,000 spesies (kira-kira 2,600 telah dikenalpasti) merupakan serangga perosak.

Di Malaysia, ada tiga famili anai-anai yang biasa ditemui di negara ini iaitu Kalotermitidae, Rhinotermitidae dan Termitidae. Hanya famili Rhinotermitidae yang menjejaskan ekonomi negara dengan merosakkan tanaman kelapa sawit, bangunan dan sebagainya. Anai-anai jenis perosak ini dapat dibezakan dengan yang lain melalui cecair yang dikeluarkan semasa ia menggigit.

Kitaran hidup anai-anai adalah kompleks kerana ia hidup dalam kasta. Bermula dengan raja dan permaisurinya yang menghasilkan beribu-ribu telur dan menetaskannya. Ribuan anak anai-anai kemudiannya menjadi pekerja, askar atau kadang-kala menjadi kelekatu (anai-anai bersayap).

Kelekatu ini juga dikenali sebagai kasta pembiakan dengan mata yang telah berkembang baik berbanding kasta anai-anai lain. Kelekatu yang bersayap ini juga mempunyai jantina. Kelekatu akan keluar dari sarang dan terbang pada waktu senja terutamanya selepas hari hujan, mencari habitat baru dan kemudiannya menjadi raja dan permaisuri serta membina koloni baru.

Anai-anai pekerja biasanya tidak bersayap, mandul dan buta. Anai-anai askar juga tidak bersayap dan mandul tetapi mempunyai kepala dengan mandibel (bahagian mulut serangga) yang kuat untuk menggigit bagi mempertahankan koloni.

Selain itu, anai-anai peringkat rendah terpaksa bersimbiosis dengan protozoa dan bakteria untuk menghadamkan kayu yang dimakan. Manakala anai-anai peringkat tinggi seperti anai-anai busut menggunakan kultur kulat untuk penghadaman dan pada masa tertentu cendawan busut akan keluar dari sarang anai-anai ini.

Kebanyakan anai-anai makan secara trofalaksis iaitu askar akan memberi pekerja makan, sama ada dari mulut ke mulut atau anus (dubur) ke mulut.

Sumber Wikipedia

Apa yang saya mahu sampaikan disini adalah anai anai di dalam pentadbiran YAB Dato Sri Najib Tun Abdul Razak Perdana Menteri Malaysia. Anai anai yang ada ini semakin lama semakin kuat menghancurkan kepimpinan YAB Najib Razak kerana mereka belum cukup puas dengan apa yang diperolehi pada PRU 13 yang lalu. Malah kerana takut jawatan mereka hilang mereka sanggup melaporkan pekara yang tidak benar kepada YAB Perdana Menteri. Atas sebab sebab tersebut kecaman demi kecaman diterima YAB PM kita sehingga menjadikan beliau sasaran oleh pihak pembangkang dan juga diperlekehkan oleh rakyat Malaysia.

Pendapat saya cukup mudah, jika mahu menyelamatkan rumah kita maka anai anai ini perlu di hapuskan terlebih dahulu. Menghapus anai anai mempunyai pelbagai cara:

"Rawatan setempat atau dipanggil Spot Treatment ini adalah salah satu kaedah terbaik yang perlu dijalankan pada peringkat awal. Penemuan anai-anai aktif dibeberapa bahagian tertentu perlu dirawat segera dengan racun yang sesuai supaya ia tidak merebak ke bahagian lain.
Kerja-kerja pemeriksaan dan mengesan lokasi anai-anai aktif harus dilakukan dengan lebih teliti. Setelah laluan dan sasaran dikenal pasti, langkah seterusnya ialah jalankan kerja-kerja spot treatment dengan segera supaya semua koloni anai-anai yang membiak dapat dihapuskan sebelum anai-anai tersebut merebak ke kawasan lain. Dengan cara ini ia dapat mengelakan lagi kerosakan harta benda anda daripada serangan makhluk perosak terutamanya anai-anai."

Jadi segala galanya terpulang kepada tuan rumah iaitu YAB Perdana Menteri Malaysia, mahu menyelamatkan rumah beliau perlu berani bertindak dalam melakukan Tranformasi di dalam rumah beliau sendiri iaitu Pejabat Perdana Menteri dan PEMANDU yang mana "Spot Treatment" perlu dilakukan agar pegawai pegawai yang culas dan membohong beliau dalam melaporkan berita sebenar perlu di tamatkan perkhidmatan ataupun di tukar ke tempat lain.

Kita sayang YAB Dato Sri Najib Tun Abdul Razak, kita kagum tranformasi yang beliau lakukan untuk negara. Namun dalam keadaan hari ini beliau YAB PM perlu bertindak sebelum ianya menjadi parah kerana setiap permasaalahan berpunca daripada dalam pentadbiran Dato Sri Najib Razak sendiri iaitu Pejabat Perdana Menteri & PEMANDU

- Malay Rights





12 comments:

My LADY said...

Setuju

Anonymous said...

PM dah macam kena pukau

Anonymous said...

DS Najib kena PUKAU oleh PEMANDUnya....Apa sahaja cadangan PEMANDU ditelan terus oleh kerana tidak cukup masa untuk masuk Makmal dan PEMIKIR fikir maka DS Najib tukang Umum kepada rakyat. Rakyat marah bukan kepada PEMANDU tetapi kepada UMNO/BN....hahahaha..bagus sekali nanti rakyat tidak UNDI salah siapa pula....? Salahkan Ibu Mengandung...?

Norazam Md.Akhir said...

UMNO pun makin reput kerana banyak anai-anai yang didalam

Anonymous said...

Najib bukan tak leh akses terus blog2 ni utk dgr rintihan rakyat. Dia sememangnya byk ber retorik sama ngan sepupu dia..sama2 anak org yg sgt berada dan dimanjakan dgn hidup senang. Kurang pendedahan dgn rakyat bawahan. He must go and replace by more credential leader. MB N.9 Tok Mat Hassan seems fit to take over the the top post. Muhyidin probably can take up for 1 term before PRU 14 as PM and appoint Tok Mat as DPM.
Tolong jgn naikkan 3 ekor VP UMNO sekarang ni jadi PM. Tu semua kaki retorik. .gah dan heboh bermusim dan tak ada prinsip.

kenakencingdenganumnoapco said...

Ha ha ha lawak lawak. Yang bertelur tu Permaisuri dalam Rumah Najib. Lanie nak hapus telur yang ditetas sejak PRU13? Teory Kangkung.

Tukar kerajaan baru anai2 ini mati. Tak payah pakai kaedah Spot Treatment sebab anai2 ini akan mati dengan sendiri. Ha ha ha Kangkung.

cheguman said...

Terbaik lah bro..

Anonymous said...

Najib bacul

Najib dayus

Najib pondan

Najib lembik bapok tak tegas

Gagal memerangi pemberontak nasrani

Gagal membenteras pelampau cina dap komunis samarata

Gagal menangkap subversif pas kopiah khawarij barua dap

Gagal mendakwa pengkhianat anwar homosex kj marina mujahid murtad liberal

Gagal menaikkan sosio ekonomi melayu cina gak yg kaya

Gagal menutup sekolah cina the source of evil rasist

SILA LETAK JAWATAN

SILA LETAK JAWATAN WAHAI NAJIB PONDAN

Staf PMO memendam marah said...

Najib x pernah buang orang.

Dia lebih rela kasi orang terima gaji buta dan tak buat apa-apa mcm dato rusdi mustapha dari menjimatkan wang rakyat. Orang yang biadap dan angkuh ini asyik terbang sana sini dalan jet kerajaan serta dibiayai kerajaan tanpa ada peranan penting.

Aku tak percaya najib seorang yg bertanggungjawab dan sedia bertindak untuk selamatkan parti agama bangsa dan negara.

Akmar Omar ong Idris jala JJ dll lebih penting dari segala2nya. Bila pencen semua mereka akan duduk monte carlo dan bahamas.

Anonymous said...

ADMIN BAHALOLLLLLL

RUMAH ADALAH UMNO

ANAI ANAI ADALAH PUNAHSIHAT CONSETAN

PENYEWA RUMAH ADALAH NAJIB BODOH BANGANG

NAK SELESAI MASALAH KITA BUANG PENYEWA RUMAH YG BANGANG TAK HAPUSKAN ANAI ANAI TADI MAKA SELAMATLAH RUMAH UMNO TU

TNB..TUMBANGKAN NAJIB BANGSATWAN BAHALOL BANGANG BENGAP BACUL BAPOK DAYUS

Anonymous said...

Najib tak sesuai jadi pm

Anonymous said...

reput sudah alip wau mim nun... sarkis