Sunday 8 December 2013

Hishammuddin Hussein mahu Kor Jurutera Diraja ATM bina jambatan taktikal sementara dikawasan yang dilanda banjir



Kejadian banjir yang menimpa negeri pantai timur terutamanya di Pahang dan Terengganu waktu ini cukup membimbangkan kerana dilaporkan bahawa air bah akan naik kembali walaupun kelmarin dilaporkan telah beransur surut. Banyak jalan utama yang terpaksa ditutup dan tidak kurang pula ada jambatan yang telah runtuh dan memutuskan perhubungan.

Bertindak dari kejadian tersebut Menteri Pertahanan Dato Sri Hishammuddin Hussein yang kini masih dirawat di Hospital telah mengeluarkan arahan kepada pihak Angkatan Tentera Malaysia ATM untuk menghantar Kor Jurutera Diraja ATM yang pakar dalam pekara ini bagi membina jambatan taktikal sementara bagi menghubungkan kawasan yang terputus agar bantuan yang diperlukan oleh mangsa banjir dapat disalurkan.


Ketiga-tiga perkhidmatan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) telah mengatur gerak anggota dan aset bagi membantu mangsa-mangsa yang terjejas teruk akibat banjir di Pahang, Johor, Terengganu dan Kelantan.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, tugasan itu telah diselaraskan Majlis Keselamatan Negara (MKN) termasuk agensi-agensi kerajaan lain.

Sehingga kini, menurut beliau, keseluruhan penglibatan pasukan dan aset ATM di kawasan yang dilanda banjir adalah sebanyak 143 pegawai dan 1,986 anggota lain-lain pangkat.

“Selain itu, Tim Perubatan 3 Batalion Ubat turut digerakkan. Tentera Darat juga sedang bersiap sedia mengatur gerak elemen dari Kor Jurutera Diraja bagi membina sebuah jambatan taktikal di Sungai Limbungan, Kemaman, Terengganu untuk menyambung ke bahagian yang runtuh akibat banjir.

“Ini penting bagi menghubungkan kawasan-kawasan yang terjejas supaya operasi penghantaran bekalan makanan, perubatan dan keperluan lain kepada mangsa dapat dilaksanakan,” 

Terima kasih kepada Menteri Pertahanan Dato Sri Hishammuddin Hussein yang peka dengan pekara ini. Ini kerana untuk membaik pulih jalan yang terputus adalah satu masaalah utama memandangkan pihak Jabatan Kerja Raya Malaysia belum boleh memasuki kawasan berkenaan kerana banjir masih agi belum surut. Pembinaan jambatan kekal oleh JKR pastinya memakan masa yang lama dan adalah satu keputusan yang tepat dilakukan oleh Dato Sri Hishammuddin mengarahkan Kor Jurutera Diraja membina jambatan Taktikal bagi mengubungkan kawasan yang terputus.

Ini lah sifat bartanggungjawap yang ada pada Dato Sri Hishammuddin Hussein, walaupun masih lagi terlantar di Hospital kesan dari masaalah kesihatan jantungnya beliau peka dengan permasaalahan rakyat Malaysia. Terima kasih Dato Sri Hishammuddin Hussein.

- Malay Rights

4 comments:

Anonymous said...

Ini satu lagi. Orang dok kata dia macam macam. Hari ni satu lagi bukti dia tunjukkan. Sakitpun bekerja jugak demi kebajikan rakyat. Tahniahlah Datuk Seri. Moga Allah sihatkan Datuk Seri.

Anonymous said...

Nampak kesan kesungguhan ATM membantu mansa banjir. Mangsa berasa terharu dengan pengorbanan mereka. Walaupun sedang mendapat rawatan Menteri nampaknya tidak mengabaikan kebajikan rakyat.

Anonymous said...

Syabas para tentera. Syabas jugak Pak Menteri yang beri arahan.

Anonymous said...

DATUK YIP KUM FOOK banyak melakukan kejahatan kepada orang di kawasan Kepong, lelaki (Datuk Yip) ini mengganggu ramai isteri orang, membakar Kuil Hindu di Taman Daya, mengeluarkan sami Buddha dari Kuil di Taman Desa Jaya, Kepong, dan menipu wang.

ENCIK SIMON LOW KOK MENG (Taman Daya) adalah pembantu (CID) Datuk Yip atau abang iparnya, berapa ramai yang memboikot mereka, Banyak sangat masalah di kawasan Kepong, kerana Datuk Yip Pengerusi MCA di Taman Daya, Kepong. . , dia dibayar wang kepada polis dan DBKL untuk mengganggu orang ramai, dan sebagainya

YIP KUM POH No: 19B, Jalan Sg 1/9, Taman Industri Bolton, 68100 Batu Caves, Selangor Malaysia (pejabat peguam) YIP KUM POH bukan peguam tetapi boleh membuka pejabat peguam, dia adalah adik lelaki Datuk Yip Kum Fook….”MALAYSIA BOLEH”

Kami tidak senang ketika itu kerana kami berada di bawah kawalan MCA di tempat kami, dan juga Datuk Yip telah digunakan oleh Gangster di kawasan Kepong dan Gombak, kami tidak berharap kepada MCA lagi dan kami adalah kumpulan yang meletak jawatan dari MCA

Kami telah mendengar, bahawa AGONG MALAYSIA (Sultan Johor, Sultan Ibrahim) telah mengambil kembali (Tarik) GELARAN DATUK (Datuk's title), dan kami akan menulis kepada Agong tentang perkara ini

DATUK YIP KUM FOOK (Lawyer) tidak fikir orang bodoh dan anda boleh menghina Buddha dan Hindu tetapi tentang Islam, anda dihina jika anda tidak mempunyai tempat tinggal.

Oleh Ah Keong, Kepong, Kuala Lumpur

SHARED BY NG & SENG