Monday 23 December 2013

Presiden MCA Liow Tiong Lai Kekal Pendirian Parti Itu Menolak Semua Jawatan Kabinet Dalam Kerajaan




Syabas dan tahniah diucapkan kepada Ketua MCA yang baru Dato Sri Liow Tiong Lai. Pertama sekali syabas kerana telah memenangi jawatan Presiden MCA pada hari Sabtu lalu. Yang keduaanya kerana janji beliau kepada YAB Perdana Menteri Dato Sri Najib Tun Razak pada hari Ahad lepas sehari selepas kemenangan yang mana beliau berpegang kepada suara akar umbi MCA yang menolak sebarang jawatan didalam kabinet kerajaan hari ini. Syabas dan tahniah atas semangat "Janji Ditepati" oleh Presiden MCA.

Saya mengambil positif pekara ini memandangkan pada EGM MCA Oktober yang lalu melalui undian para perwakilan MCA menolak untuk MCA menerima apa apa jawatan didalam kabinet sehingga PRU 14.



Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata parti itu akan menolak sebarang jawatan dalam kerajaan ekoran pencapain parti itu yang layu pada dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).
Beliau berkata keputusan tersebut telah dicapai dalam satu resolusi yang diluluskan pada Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) parti itu sebelum ini.
Dalam resolusi berkenaan MCA memutuskan untuk tidak menerima sebarang jawatan Kabinet sekiranya parti itu mencapai kurang daripada 15 kerusi Parlimen seperti yang diperoleh pada PRU 2008 lima tahun lalu.
Dr Chua berkata MCA akan berpegang kepada resolusi berkenaan.
"MCA akan menghormati keputusan pengundi dan sekiranya kami tidak mencatat prestasi lebih baik berbanding pada PRU lepas, kami tidak akan menerima sebarang jawatan dalam kerajaan.   - Mstar
Saya cukup berbangga apabila Presiden MCA Dato Sri Liow Tiong Lai meneruskan apa yang dikehendaki oleh para perwakilan MCA sebelum ini yang dipersetujui dalam EGM MCA terdahulu. Ternyata apa yang dinyatakan oleh Presiden MCA kepada Dato Sri Najib Razak semalam adalah satu kebenaran yang wajar dipuji kerana MCA perlu untuk melakukan tranformasi agar mendapat keputusan yang baik pada PRU 14 kelak.

Keputusan untuk Presiden MCA Dato Sri Liow Tiong Lai menolak apa apa jawatan didalam Kabinet Kerajaan adalah wajar atas keputusan akar umbi perwakilan MCA. Tahniah MCA dan diharapkan dapat bekerja lebih keras untuk menyakinkan rakyat bahawa kaum Cina bukanlah kaum yang racist.

- Malay Rights











17 comments:

Anonymous said...

MCA tolak jawatan dlm cabinet belum cukup. Patutnya MCA jangan bertanding PRU14 kat semua negeri kecuali Penang. Pastikan BN menang kat Penang dulu, then MCA can talk about everything.

Anonymous said...

Kasihan Wee Kha Siong beria2 sangat mahu jadi Menteri penuh setelah sekian lama memegang jawatan Timbalan Menteri. Padan muka dok melalak sangat pada Kerajaan dan UMNO,kesilapan sendiri tidak mahu di analisa.

Anonymous said...

What is past is past, MCA need to look ahead what contribution MCA can make to make a beautiful united Malaysia...take up the post offered by the Govt. MCA's voice will be more meaningful if you are with the Govt. The Chinese need to understand that no one is stopping you to be rich in this country... whatever Govt. do is good for every one...it has been proven... there are few black sheep in the govt. that need to be totally removed. working together is the formula..


n

Anonymous said...

MCA kalo tak masuk cabinet apa boleh dia orang contribute??

tak kan nak buat demo , ceramah, protess jer kat bawah jambatan??

habis la peluang x2 masuk RTM, surat khabar pun jarang dah...

mungkin nak bawah syarikat FDI VIAGRA ke Malaysia?

Anonymous said...

马华公会鹅唛區会主席叶金福律师与马华公会鹅唛區会叶君瀚青年圑長, 不但无耻的利用KUIL BUDDHA SAMNAK SAMBODHI(Thai) No: 19 Jalan 38 Taman Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur, Malaysia.宗教之名捞取权和私利之外, 叧一大罪悪是, 他们仗着权势, 甜言蜜語, 誘骗良家少女, 骗财骗色, 三妻四妾, 破坏别人的家庭. 父子两人, 无悪不做, 实是大色狼, 大老千,缺德的败娄.

今天我把实事公告大家, 是希望公众, 特别是良家少女, 要多多小心, 提防这一娄假面具的佛教徒, 以免一失足成千古恨.

Anonymous said...

Kepada Presiden MCA DATUK SERI LIOW TIONG LAI dan Ahli-ahli jawatan Kuasa Tinggi parti MCA Malaysia.

Kami ingin menberitahu kepada Ahli-ahli MCA, ia itu bahawa ketua cawangan Gombak MCA YIP KUM FOOK dan (anaknya) YIP JIUN HANN KETUA BELIA MCA GOMBAK, kedua-dua nya perangai sangat buruk di masyarakat orang Cina di Malaysia, khasnya di Kepong, Rawang dan Selayang.

Mereka kaki penipu sanggup memakan wang SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, membakar Tokong India di Taman Daya, Kepong, tipu wang wanita sampai merosak keluarga orang lain……..

Ketamakan itu sangat kejam, ini adalah perkara yang benar, pemimpin MCA bolih turun pandang menyiasat dengan mata sendiri di kediaman(Yip Kum Fook) Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur.

Mereka pandai bermanis-manis di mulut tetapi hati nya bersenbunyi pisau bermuka dua, dia amat berbahaya.

Ketika ini mereka merancang bersendar kepimpinan baru apa bila kekalahan Donald Lim Siang Chia. Untuk mengembalikan kekuatan parti MCA, Kami harap pemimpin parti MCA mengambil perhatian atas orang yang sedemikian.

Kalau tidak kami yakin nama yang kebaikan parti MCA akan terpengaruh dan tenggelam di Malaysia.

Yang besar

AJK SAMNAK SAMBODHI, DESA JAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR

Anonymous said...

Dear everyone,
We would like to inform everyone about Ven. Ashin Indaka who monk from Myanmar, now he is in Samnak Sambodhi Buddhist Temple, No. 19 Jalan 38 Taman Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur, Malaysia and he asked some money from devotees with who want to become monks in every Chinese New year, for who want to be a monk need to pay RM400 in seven day but now he changed idea to decrease of pay about Rm250 because so many devotees complaint to Temple committee members

In internet, many people comments and complaints but Ven. Ashin Indaka still do same things, why he is not shaming to Buddha and Buddha’s disciples, anyone able researching on name “VEN. ASHIN INDAKA” and president of Temple also done same “YIP KUM FOOK (MCA GOMBAK)”, this MCA man cheating Temple money and playboy

Hope everyone be careful about both of them (Ven. Ashin Indaka and Yip Kum Fook) and we love and save of Buddhist in Malaysia

Malaysia Buddhist Organisation

Anonymous said...

Kepada seluruh rakyat Malaysia yang dihormati,

Dengan hormatnya sini, Kami ingin memaklumkan bahawa YIP KUM FOOK(YIP KUM FOOK & ASSOCIATES) dan anaknya YIP JIUN HANN yang berjalan tugas sebagai lawyer di alamat : NO. 2A & 2B, 2ND FLOOR JALAN 53, DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR & LOT 3.55, KOMPLEKS DESA BATU 8, JALAN KEPONG 52100 KUALA LUMPUR (YIP JIUN HANN & ASSOCIATES)

Harap semua rakyat Malaysia mengambil perhatian dan jauhkan orang yang tersebut kerana jangan terkena tipu

Mereka sangat jahat dan hatinya hitam(kejam), sanggup menipu wang wanita, merosak keluarga orang lain dan sendirinya memakan wang Temple, SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, NO: 19 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR, dan berpura-pura merepot ke polis resit hilang.........harap perhatian

Sekian dimaklumkan,
Terima Kasih

SAMNAK SAMBODHI COMMITTEES
KAMI HANTAR MESEJ INI SEBAB RAMAI ORANG KENA TIPU DAN PEMINTASAN DI KEPONG...HARAP ORANG RAMAI BERJAGA-JAGA DENGAN MEREKA TERSEBUT

Anonymous said...

Kepada seluruh rakyat Malaysia yang dihormati,

Dengan hormatnya sini, Kami ingin memaklumkan bahawa “MCA GOMBAK” YIP KUM FOOK(YIP KUM FOOK & ASSOCIATES, HIS CAR NUMBER PMC 898) LOW MEI LAN(ISTERI) dan anak mereka YIP JIUN HANN yang berjalan tugas sebagai lawyer di alamat : NO. 2A & 2B, 2ND FLOOR JALAN 53, DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR & LOT 3.55, KOMPLEKS DESA BATU 8, JALAN KEPONG 52100 KUALA LUMPUR (YIP JIUN HANN & ASSOCIATES)

Harap semua rakyat Malaysia mengambil perhatian dan jauhkan orang yang tersebut kerana jangan terkena tipu

Mereka sangat jahat dan hatinya hitam(kejam), sanggup menipu wang wanita, merosak keluarga orang lain dan sendirinya memakan wang Temple, SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, NO: 19 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR, dan berpura-pura merepot ke polis resit hilang.........harap perhatian

Sekian dimaklumkan,

Terima Kasih

SAMNAK SAMBODHI COMMITTEES
KAMI HANTAR MESEJ INI SEBAB RAMAI ORANG KENA TIPU DAN PEMINTASAN DI KEPONG...HARAP ORANG RAMAI BERJAGA-JAGA DENGAN MEREKA TERSEBUT

Anonymous said...

To all Buddhist devotees ...

YIP KUM FOOK(LAWYER) drove the monks out of the temple or SAMNAK SAMBODHI, Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur

he used gangsters to drive the monks away and also called the police to harass the monks in the temple and YIP KUM FOOK(LAWYER) disrespected the Buddha and the monks



Kepada semua penganut Buddha ...

YIP KUM FOOK (LAWYER) menghalau para bhikkhu keluar dari kuil atau SAMNAK SAMBODHI, Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur

Dia menggunakan samseng untuk mengusir para bhikkhu itu dan juga memanggil polis untuk mengganggu para bhikkhu di kuil dan YIP KUM FOOK (LAWYER) tidak menghormati Buddha dan para bhikkhu

Thanks

Ng, Kepong

Anonymous said...

https://www.youtube.com/watch?v=kWEoB5AXoLE
Ketua Belia MCA Gombak YIP JIUN HANN,
Berkenaan bapa U (YIP KUM FOOK, MCA GOMBAK) bertiga, Empat Isteri dan kaya, itu hal U sendiri,
Mengapa U cuba Menbangkitkan Nama NABI MUHAMMAD S.A.W. bagi menburukkan nama kebaikannya. U cuba ingat memalukan Muslim?
Yip Jiun Hann, U bukan Muslim kami harap jangan menyetul hal Agama Muslim dan kebaikan NABI MUHAMMAD S.A.W.
Kalau tidak kami akan ajar U seperti perkara yang terjadi di U.S.A

Kami Yang Benar,
RAKYAT GOMBAK

MCA Youth chief Gombak YIP JIUN HANN,
Concerned father U (YIP KUM FOOK, Gombak MCA) three, four wives and rich, the case U itself,
Yip Jiun Hann, U are not Muslims we please don't touch of Muslim's religion and the good thing Prophet MUHAMMAD S.A.W.
Why U try generate name of PROPHET MUHAMMAD S.A.W. for bad name of benefits. U try to remember the shameful of Muslim?
If not, we'll teach U such things happen in the USA

Our sincerely,
PEOPLE GOMBAK

Anonymous said...

Dalam dunia ini YIP KUM FOOK sangat bertuah kerana dia seorang peguam tidak perlu belajar undang-undang, juga tidak perlu pergi ke sekolah undang-undang, peguam lain perlu belajar undang-undang sehingga enam tahun untuk menjadi peguam penuh.

YIP KUM FOOK adalah kawan baik saya dan dia seorang ahli perniagaan sebagai barangan perabot di Taman Daya, berhampiran dengan Taman Desa Jaya, Kepong dan juga dia seperti bermain politik, pada tahun 1990 dia menjadi pengerusi MCA di Taman Daya, Kepong…

Kemudian, beliau menjadi presiden KUIL BUDDHA SAMNAK SAMBODHI, Taman Desa Jaya, Kepong pada tahun 1994 sesuatu dan beliau menolak presiden lama (Shia Kok Sun), kemudian beliau mengambil jawatan presiden ketika itu, yang semua orang tahu tentangnya, dalam apa yang berlaku. di SAMNAK SAMBODHI

Dia nak jadi peguam sebab nak main politik, ramai ahli politik ada ijazah atau beransur-ansur dalam pendidikan, dan dia pun ikut orang apa yang dia ada, dia tak nampak diri dia datang, sekarang ramai yang tahu asal usul YIP KUM FOOK juga…..

Ah Chin, Taman Desa Jaya, Kepong
Translated by Dr. Chew

Anonymous said...

Please see this YIP KUM FOOK cheated amounting to RM20,000.00, it belongs to VEN. U NANDIYA. Fundraising donation by Myanmar Devotees to buy large Buddhist marble for SAMNAK SAMBODHI in 2000 that Buddha Marble from Myanmar

Information and signature in blogspot.com by YIP KUM FOOK and please be aware of the issue as all contributions to Buddhist teachings:

https://committeesamnaksambodhi1.blogspot.com/2019/01/

SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE at Taman Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur. YIP KUM FOOK (MCA GOMBAK) is president, Secretary (YAP LEONG LAN) and Treasurer (NG GOOT MEE)

Anonymous said...

DATUK YIP KUM FOOK is deceiving everyone, even his close friends he is deceiving like Mr. Steven, Ah Chia and others, he is a court case, many people are also suing him...he is a lawyer making law..it is a shame, in Malaysia for having people like that

Maybe the court of blind justice made him win some cases because some people say that.... only Malaysians in this world are lawyers sued by people. "We have never heard of people suing lawyers" maybe these lawyers are very low standard or maybe they don't know the words law, it is very pitiful and more pitiful

This lawyer, maybe he has never read the internet and looked on the internet because he never knew how many people complained, commented and posted on the internet about him...we know he is from a low family and sells vegetables in the Market and he works such as furniture. ..Unfortunately

There are very good people who from poor and become rich, plus (added) they are very good and kind people, also follow the teachings of the Buddha or the advice of some teachers in Buddhism, this is called a Noble One, his good karma will always support him, like Datuk Yip who wants to support him because his mind too dirty, even ghosts also run away from him

From Alex Chan, Kepong
Forwarded by Buddhist group, bukit desa…kepong

Anonymous said...

请远离马华党员 叶金福!


敬爱的马华公会中央领导層,

现在世界各先进国都盡力保存佛教的文化和保护佛教的僧侶,但马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak Chairman) 却反其道而行, 帶一般流垊到佛教埾地(SAMNAK SAMBODHI THAI BUDDHIST TEMPLE, NO: 19 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR, MALAYSIA)試圄摧毁佛教文化, 挑衅和打架, 并电招警方人員要扣留佛寺沙彌, 这种不按佛教條规, 軽视佛教精神的行动, 对世界佛教信徒实有侮辱之举, 的确令人不敢恭维.


除此之马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak)也利用杖势, 連众人朝拜的印度廟TAMAN DAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR 放火燒毁把土地佔为已有, 马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak Chairman)这种冒犯宗教的不良行为, 已引起廣大的大马人民愤怒而不满, 所以, 在耒屇的大选, 希望马华公会的中央领神, 能深明大義, 对此娄党员, 最好疏薳距离, 以免影响选票, 造成马华公会大大的败北, 遗恨江山此致, 并祝安康, 工作快乐.

sharing by chong taman ehsan, kepong

Anonymous said...

DATUK YIP KUM FOOK (lawyer Taman Desa Jaya, Kepong) many people he was disturbed and used some shamans (bomoh) to make charms, recently many people found out about that

Simon Low Kok Meng is his brother-in-law, and always helps him when he wants to do something or cause trouble for someone, Simon Low lives in Taman Daya, Kepong with his family, Simon low is a very bad person also in Kepong Area, if anyone meets a man please don't go near him because this man is like a crocodile

This DATUK YIP KUM FOOK burned the Hindu Temple and removed the Buddhist monks from the Samnak Sambodhi Buddhist Temple, Taman Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur....but he suffered a lot and he kept himself at home, someone said...;

Sharing by Oo Kuang Leng, Taman Ehsan, Kepong

Anonymous said...

DATUK YIP KUM FOOK banyak melakukan kejahatan kepada orang di kawasan Kepong, lelaki (Datuk Yip) ini mengganggu ramai isteri orang, membakar Kuil Hindu di Taman Daya, mengeluarkan sami Buddha dari Kuil di Taman Desa Jaya, Kepong, dan menipu wang.

ENCIK SIMON LOW KOK MENG (Taman Daya) adalah pembantu (CID) Datuk Yip atau abang iparnya, berapa ramai yang memboikot mereka, Banyak sangat masalah di kawasan Kepong, kerana Datuk Yip Pengerusi MCA di Taman Daya, Kepong. . , dia dibayar wang kepada polis dan DBKL untuk mengganggu orang ramai, dan sebagainya

YIP KUM POH No: 19B, Jalan Sg 1/9, Taman Industri Bolton, 68100 Batu Caves, Selangor Malaysia (pejabat peguam) YIP KUM POH bukan peguam tetapi boleh membuka pejabat peguam, dia adalah adik lelaki Datuk Yip Kum Fook….”MALAYSIA BOLEH”

Kami tidak senang ketika itu kerana kami berada di bawah kawalan MCA di tempat kami, dan juga Datuk Yip telah digunakan oleh Gangster di kawasan Kepong dan Gombak, kami tidak berharap kepada MCA lagi dan kami adalah kumpulan yang meletak jawatan dari MCA

Kami telah mendengar, bahawa AGONG MALAYSIA (Sultan Johor, Sultan Ibrahim) telah mengambil kembali (Tarik) GELARAN DATUK (Datuk's title), dan kami akan menulis kepada Agong tentang perkara ini

DATUK YIP KUM FOOK (Lawyer) tidak fikir orang bodoh dan anda boleh menghina Buddha dan Hindu tetapi tentang Islam, anda dihina jika anda tidak mempunyai tempat tinggal.

Oleh Ah Keong, Kepong, Kuala Lumpur

SHARED BY NG & SENG